استقرار نخستین بازرسان ضد فساد در ارتش چین

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۸۱۵


گروه جهان رسانه رسمی چین اعلام کرد: ارتش چین برای نخستین بار تیم‌های ویژه مبارزه با فساد به یگان‌های خود اعزام کرد. این اقدام در پی اجرای طرح ضد ارتشاء در نهادهای مدنی دنبال می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، پیش از این اجرای تحقیقات ضد فساد در ارتش‌ آزادی‌بخش خلق چین که بزرگ‌ترین نیروی مسلح جهان است، جنبه تشریفاتی داشت. با این حال طبق اصلاحاتی که سال گذشته آغاز شد، ارتش اکنون واحدی موسوم به مقابله با فساد تشکیل داده است. شی‌جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین کمپین ضد فساد گسترده‌یی آغاز کرده که مقام‌های عالی دولتی، تجاری و نظامی را هدف گرفته است. براساس گزارش شینهوا، بازرسان ضد فساد جدید در 10 تیم سازماندهی شدند و به یگان‌های مختلف ارتش اعزام شدند. شینهوا از یگان‌هایی که بازرس به آنها اعزام می‌شود، نام نبرده است. شی‌جین‌پینگ همچنین قصد دارد با استفاده از برگزاری اجلاس سران گروه «جی 20»، شماری از مقام‌های ارشدی را که پس از فساد مالی به نقاط مختلف دنیا گریخته‌اند، به کشور باز گرداند. ده‌ها مقام ارشد چین با میلیاردها دلار ثروتی که از راه اختلاس و رشوه‌خواری کسب کرده‌اند طی سال‌های اخیر به خارج از کشور گریخته و عمدتا راهی کشورهای غربی شده‌اند. این در شرایطی است که دولت «شی‌جین‌پینگ» رییس‌جمهوری چین با استفاده از فرصت برگزاری این اجلاس می‌خواهد، مسوولان و رهبران کشورهای دیگر را برای بازگرداندن این افراد به همراه اموال آنها به همکاری دعوت کند. «شی» در اجلاسی با حضور مقام‌های مبارزه با فساد این کشور گفته است که باید غربی‌ها را برای شکار مفسدان چینی و بازگرداندن آنها به کشور تحت فشار گذاشت.

روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم از قول رییس‌جمهور چین آورده است که اصولا غربی‌ها از مساله فساد مالی برای حمله به کشورهای دیگر استفاده می‌کنند اما چین اکنون خواستار همکاری آنها برای استرداد مجرمان مالی است. چین گفته است: اگر بتوان این مفسدان را با همکاری کشورها و سازمان‌های بین‌المللی دیگر مسترد کرد چهره خوبی از ملت و حکومت نزد جهانیان شحکل خواهد گرفت. قرار است در جریان اجلاس گروه «جی 20» چندین پیشنهاد برای شکل دادن یک سامانه مبارزه با فساد و با هدف بازگرداندن مفسدان به کشورهای متبوعشان از سوی چین مطرح شود. براساس اعلام مسوولان چین، این اجلاس قرار است اوایل سپتامبر امسال (شهریور ماه) در شهر «هانگ جو» واقع در استان «جه جیانگ» در شرق کشور برگزار شود. چین تاکید کرده که اجازه نمی‌دهد کشورهای غربی که مفسدان چینی به آنجا گریخته‌اند از این مساله به عنوان دستاویزی برای حمله و انتقاد از پکن استفاده کنند. روزنامه «ساوت چاینا» از هنگ‌کنگ می‌نویسد: تا قبل از این یک نیروی ویژه مبارزه با فساد مالی برای این گروه وجود داشت اما وقتی چین ریاست «جی 20» را بر عهده گرفت آن را منحل کرد. البته وزارت خارجه چین حاضر به تایید این موضوع نشده است. به تازگی نیز گزارش شد که چین شبکه‌یی شامل 313 نفر را شناسایی کرده که در ازای فروش داده‌های محرمانه و اطلاعات حساس بیش از 500 هزار دلار سرمایه به دست آورده‌اند. ظاهرا همه این افراد از کارکنان اداره ملی آمار چین بوده‌اند که مسوول انتشار ارقام مرتبط با وضعیت اقتصادی کشور است و برخی داده‌های آن حساس و محرمانه محسوب می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر