از منطقه

۱۳۹۵/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۷۶۴

درخواست بانک جهانی از کشورهای عربی در قبال غزه

بانک جهانی از قطر، امارات، عربستان و دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس خواست تا به وعده‌هایشان در زمینه کمک به بازسازی غزه عمل کنند. به گزارش آسوشیتدپرس، بانک جهانی در گزارش خود اعلام کرد: تنها حدود یک میلیارد و 300میلیون دلار از وعده کشورهای عربی برای کمک به غزه محقق شده و اگر روند کمک‌های مالی با همین سرعت پیش برود اواسط سال 2019میلادی یعنی دو سال پس از زمان برنامه‌ریزی شده، کل بودجه پرداخت خواهد شد.

جامعه جهانی در کنفرانسی که سال 2014 در قاهره برگزار شد، وعده داد که طی سه سال مبلغ 3میلیارد و 510 میلیون دلار برای بازسازی غزه هزینه می‌کند. نام قطر با یک میلیارد دلار در صدر فهرست کشورهایی بود که متعهد کمک مالی برای بازسازی غزه شدند.

خالد بن محمد العطیه، وزیر خارجه وقت قطر در اجلاس مذکور«سکوت جامعه بین‌المللی» درباره غزه را تقبیح کرد. با این حال براساس گزارش بانک جهانی با گذشت یک سال و نیم از این ادعاها، قطر فقط 152میلیون دلار معادل 15درصد رقم تعهد شده و عربستان که در رتبه دوم فهرست مذکور قرار داشت تاکنون تنها 10درصد از کمک 500 میلیون دلاری که وعده داده بود، پرداخت کرده است. امارات نیز که 200میلیون دلار متقبل شده بود فقط 15درصد را پرداخت کرده است.

کویت نیز تاکنون هیچ بخشی از وعده 200میلیون دلاری‌اش را محقق نکرده است. ترکیه که خود را از متحدان اصلی جنبش حماس می‌داند نیز درحال حاضر یک سوم از کمک 200میلیون دلاری‌اش را ارائه کرده است. بانک جهانی همچنین در گزارش خود به بدهی 669 میلیون دلاری رژیم صهیونیستی به فلسطینیان و نیز تبعات اقتصادی حصر غزه از سوی این رژیم اشاره کرده است.


پس‌لرزه‌های نشست دوحه در بورس عربستان

پایان بی‌نتیجه نشست روز یک‌شنبه تولیدکنندگان نفت در دوحه قطر، بورس عربستان و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را با کاهش در ارزش سهام روبه‌رو کرد. پس از حضور نیافتن ایران در نشست دوحه برای تثبیت تولید نفت، این نشست بی‌نتیجه پایان یافت و نشست بعدی به زمان دیگری موکول شد اما این تنها پیامد ناکامی آن نبود. به گزارش رویترز، شاخص اصلی بورس عربستان سعودی روز یک‌شنبه 1.5درصد کاهش یافت و به 6 هزار و 412واحد عقب‌نشینی کرد. این درحالی است که همین شاخص در روز پنج‌شنبه گذشته شاهد بیشترین افزایش ارزش در سه ماهه گذشته بود. شاخص بازار دوبی نیز 7/0درصد کاهش یافت و دو سهم اعمارالعقاریه و بازار مالی دوبی به ترتیب 1.5 و 1.9درصد تنزل کرد. شاخص بورس قطر نیز 5/0درصد پایین آمد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر