فرار مالیاتی 50 شرکت امریکایی

۱۳۹۵/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۷۲

گروه جهان

50 شرکت بزرگ امریکایی ازجمله کوکاکولا، «اپل»، «مایکروسافت»، «جنرال الکترونیک» و «گوگل» 1.4تریلیون دلار (980میلیارد پوند) از طریق شرکت‌های تابعه‌شان در گریزگاه‌های مالیاتی مخفی کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، پولی که این غول‌های تجاری و صنعتی امریکا به ادعای آکسفام در بهشت‌های مالیاتی پنهان کرده‌اند معادل کل تولید اقتصادی روسیه، کره‌جنوبی و اسپانیاست. براساس گزارش آکسفام، این 50شرکت امریکایی برای پنهان کردن این حجم عظیم سرمایه از یک «شبکه پیچیده و مرموز» که شامل یک‌هزار و 608شرکت تابعه است و در این گریزگاه‌های مالیاتی به ثبت رسیده‌اند، استفاده می‌کنند.

ضعف در سیستم مالیاتی جهانی سبب شده غول‌های اقتصادی و تجاری جهان بتوانند به‌‌صورت سازمانی و گسترده از این ضعف سیستمی سوءاستفاده کنند. به گزارش آکسفام، شرکت‌های امریکایی با ایجاد شرکت‌های تابعه در کشورها یا مناطقی که به گریزگاه‌های مالیاتی یا به اصطلاح به «بهشت‌های مالیاتی» معروف هستند، توانسته‌اند از بار مالیات امریکا فرار کنند. گفته شده، شرکت «اپل» که در رده دوم بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان شمرده می‌شود، با مخفی کردن 181میلیارد دلار از طریق سه شرکت تابعه‌اش در گریزگاه‌های مالیاتی، در صدر فهرست 50شرکت امریکایی قرار دارد. شرکت جنرال الکترونیک نیز با مخفی کردن 119میلیارد دلار از طریق شرکت‌های تابعه‌اش در بهشت‌های مالیاتی، در ردیف دوم بعد از شرکت اپل قرار گرفته است. مایکروسافت نیز با داشتن 108میلیارد پوند در گریزگاه‌های مالیاتی پس از شرکت‌های اپل و جنرال الکترونیک قرار دارد.

همچنین موبیل اکسون، غول نفتی جهان، شرکت الفابت متعلق به شرکت گوگل و دیزنی لند نیز از دیگر شرکت‌هایی هستند که در گریزگاه‌های مالیاتی اقدام به مخفی کردن پول کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر