پیمان امنیتی کابل-واشنگتن سه‌شنبه امضا می‌شود

۱۳۹۳/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۴

یک مقام ارشد دولتی در افغانستان از احتمال امضای توافقنامه جنجالی امنیتی میان کابل و واشنگتن در چند روز آینده خبر داد.

به گزارش فارس، رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان درکنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوهای امنیتی در هرات گفت که توافقنامه امنیتی روز سه‌شنبه امضا می‎شود.

این مقام افغان همچنین با انتقاد ضمنی از نقش برخی کشورهای همسایه در نا آرامی‌های افغانستان گفت: «درشگفتم که پناهگاه‌های داعش در عراق و سوریه هدف قرار داده می‌شود اما به کشور حامی طالبان فشاری وارد نمی‌شود.» به نظر می‌رسد که اشاره ضمنی مشاور امنیت ملی افغانستان به پاکستان و سرویس اطلاعاتی این کشور بوده که به گفته مقام‌های افغان با حمایت از طالبان نقش کلیدی در تشدید ناآرامی‌های این کشور دارد.

سپنتا درشرایطی از احتمال امضای توافقنامه خبر داده که پیش‌تر جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفته بود، اشرف‌غنی احمدزی،رییس‌جمهوری برگزیده افغانستان توافقنامه امنیتی دوجانبه را بی‌درنگ پس از تحلیف امضا خواهد کرد. دولت امریکا نیز پس از اعلام نتایج انتخابات ابراز امیدواری کرده بود که تا پایان ماه توافقتنامه دوجانبه امنیتی با افغانستان امضا شود.

توافق امنیتی میان دو کشور شمار سربازان امریکایی که قرار است پس از خروج اکثر نیروهای خارجی در پایان سال جاری در این کشور باقی بمانند را تعیین خواهدکرد. حامد کرزای،رییس‌جمهور پیشین افغانستان که جای خود را به اشرف‌غنی احمدزی داد از امضای پیمان امنیتی با امریکا خودداری کرد. با این حال غنی و رقیب انتخاباتی او عبدالله عبدالله هر دو قول امضای این توافقتنامه درصورت پیروزی در انتخابات را داده بودند. براساس این توافقتنامه انتظار می‌رود که شماری از نیروهای ویژه خارجی برای انجام «عملیات ضدتروریستی» و سایر وظایف در حمایت از نیروهای افغان و آموزش آنها باقی بمانند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده که براساس قرارداد امنیتی، قراراست شمار نیروهای امریکایی در افغانستان از ۳۲هزار نفر به ۹۸۰۰ نفر در سال ۲۰۱۵ میلادی کاهش یابد و در سال ۲۰۱۶ میلادی تمامی نظامیان امریکایی از این کشور خارج شوند.

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هشدار داده بود که با وجود انتخاباتی بحث‌انگیز، افغانستان باید تا ماه سپتامبر قرارداد امنیتی را درخصوص ماموریت آموزشی بین‌المللی امضا کند و درغیر این صورت، مشکلاتی جدی برای این ائتلاف غربی وجود خواهد داشت. آندرس فوگ راسموسن گفته بود،اقدام افغانستان به امضای قرارداد امنیتی دوجانبه با امریکا و یک توافق امنیتی با کشورهای عضو ناتو، پیش شرط برای نیرویی است که ابتدا حدود 10هزارنفر خواهد بود سپس به تدریج طی چند سال آینده کاهش خواهد یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر