تلاش‌های جهانی برای توقف ابولا

۱۳۹۳/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۵۱

به گزارش صندوق بین‌المللی پول کمک‌های این نهاد بلافاصله به سه کشوری که به شکلی بسیار جدی درگیر بیماری ابولا هستند اهدا خواهد شد. بر این اساس، 41میلیون دلار به گینه، 49میلیون دلار به لیبریا و 40میلیون دلار به سیرالئون کمک خواهد شد

صندوق بین‌المللی پول در پی تقاضای کمک کشورهایی که بیشترین تلفات ناشی از شیوع ویروس ابولا را متحمل شده‌اند مبلغ ۱۳۰میلیون دلار برای مبارزه با این بحران اختصاص داد. تاکنون در سه کشور گینه، لیبریا و سیرالئون واقع در غرب آفریقا، حدود سه‌هزار نفر در اثر ابتلا به بیماری ابولا جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، بانک جهانی نیز ۲۳۰ میلیون دلار دیگر برای مبارزه با بیماری ابولا تخصیص داده است. این نهاد اعلام کرد که این رقم ممکن است تا ۴۰۰میلیون دلار نیز افزایش یابد. بانک جهانی اعلام کرد که این بودجه‌ به کشورهایی که بیشترین آسیب را از ویروس کشنده‌ ابولا دیدند ازجمله لیبریا تخصیص خواهد یافت. قرار است با این پول نظام درمانی کشورهای غالبا فقیر قاره‌ آفریقا که درگیر این بیماری مهلک‌اند، توسعه و ارتقا یابد.

بانک جهانی درحالی کمک مالی خود برای مبارزه با این بیماری خطرناک را چند برابر کرد که سازمان «جامعه‌ اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» نیز اعلام کرد که بودجه‌ قابل توجهی را برای مقابله با ویروس ابولا تخصیص خواهد داد. همزمان دولت نیجریه نیز سه میلیون دلار برای مقابله با ابولا تعیین کرد.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا، پیش‌تر در نشست اضطراری سازمان ملل درباره بیماری ابولا از کافی نبودن کمک‌ها برای مبارزه با بحران ابولا در غرب آفریقا انتقاد کرده بود.

به گزارش صندوق بین‌المللی پول، کمک‌های این نهاد بلافاصله به سه کشوری که به شکلی بسیار جدی درگیر این بیماری هستند اهدا خواهد شد. بر این اساس، 41 میلیون دلار به گینه، 49 میلیون دلار به لیبریا و 40 میلیون دلار به سیرالئون کمک خواهد شد. گفته شده، این کمک‌های مالی فوری علاوه بر کمک‌هایی است که کشورهای مختلف برای مقابله با این بیماری همه‌گیر اختصاص داده‌اند.

با این حال مبالغی که صندوق بین‌المللی پول برای کمک به کشورهای درگیر ابولا تنها بخشی از هزینه‌های تقریبی 100میلیون دلاری است که به گفته ایالات متحده امریکا برای مقابله با این بیماری در هر کشور مورد نیاز است.

کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‎المللی پول، گفته است: «شیوع ابولا در گینه، لیبریا و سیرالئون تاکنون جان‌های بسیاری را گرفته است. این بحران انسانی همچنین می‌تواند عواقب عمیق اقتصادی نیز داشته باشد. دولت‌های گینه، لیبریا و سیرالئون برای مهار این بیماری خواستار کمک صندوق بین‌المللی پول شده‌اند. از این رو صندوق بین‌المللی پول به سختی در تلاش است تا در تماس با مقامات کشورهای آسیب‌دیده از روند کنترل هر چه سریع‌تر شیوع این بیماری اطمینان حاصل کند.»

کریستین لاگارد با انتشار بیانیه‌یی تاکید کرده است: «صندوق بین‌المللی پول از نزدیک شرایط را دنبال کرده و برای ارایه کمک‌های بیشتر در جریان این شرایط چالش‌برانگیز آماده است.»

به گفته لاگارد، این بحران انسانی همچنین می‌تواند پیامدهای اقتصادی هم داشته باشد. دولت‌های گینه، لیبریا و سیرالئون از صندوق تقاضای کمک کردند تا توان‌شان برای مهار شیوع بی‌سابقه این بیماری تقویت کنند.

این بیماری که بر این سه کشور تاثیر زیادی گذاشته است، بحران اجتماعی و نیز اقتصادی عمیقی هم برای این کشورها ایجاد کرده است. در واقع این بیماری تاثیر کلان اقتصادی و اجتماعی بر این سه کشور شکننده افریقا داشته است. با اینکه هنوز آمار دقیقی در دست نیست، اما صندوق بین‌المللی پول برآورد کرده است که رشد اقتصادی در لیبریا و سیرالئون می‌تواند 3 تا 5/3درصد، و در گینه 5/1درصد در سال 2014 کاهش یابد.

صندوق همچنین گزارش داده که فشارهای تورمی در این کشورها بروز کرده‌اند و نیاز برای افزایش بودجه برای مقابله با ابولا کاهش جدی را در درآمد این کشورها دربرداشته است. به همین دلیل حمایت مالی جدی از سوی شرکای توسعه‌یی در قالب همکاری‌های چندجانبه در این کشورها مورد نیاز است برای اینکه از اقدامات اصلاحی داخلی دردناک اجتناب کرده و به مهار بیماری کمک کند.

کریستین لاگارد در این رابطه گفت، فاجعه ابولا روی این سه کشور به شیوه‌های مختلف تاثیر گذاشته است و انتظار می‌رود که رشد اقتصادی این کشورها را به‌طور چشمگیری کاهش داده و فشارهای تورمی را افزایش دهد. وی گفت، فقیرترین و آسیب‌پذیرترین بخش‌های جمعیتی در این سه کشور از تاخیر و تعویق در فعالیت‌های بازرگانی و نیز افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی آسیب دیدند.

انتظار می‌رود کسری بودجه در این کشورها به دلیل کاهش درآمد و فعالیت‌های اقتصادی افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که موازنه تجاری به دلیل افول در صادرات و نیز افزایش وارادت مواد غذایی در این کشورها مشکل پیدا کند.


جهان نگران پیشروی ابولا

جهان در حال مغلوب شدن در نبرد برای جلوگیری از شدیدترین شیوع ویروس ابولا در تاریخ است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید شمار قربانیان بیماری ابولا در غرب آفریقا از سه‌هزار نفر گذشته است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید بیش از شش‌هزار نفر به این ویروس مبتلا هستند. شورای امنیت سازمان ملل متحد در روزهای گذشته شیوع ویروس ابولا را در غرب آفریقا تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی شمرده بود.

این در حالی است که قرنطینه‌های برپا شده در لیبریا، سیرالئون و گینه مشکلاتی را در برداشت محصول ایجاد کرده که افزایش قیمت موادغذایی را در پی داشته است. گرسنگی باعث فرار مبتلایان بیشتری از قرنطینه‌ها شده که ترس و وحشت مردم را باعت شده است. این واقعیتی است که از نظر سازمان ملل می‌تواند خطر ابتلا را افزایش دهد. گزارش جدید سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در غرب آفریقا ویروس ابولا جان ۷۰درصد یعنی بیش از دو سوم از مبتلایان را گرفته است. پیش‌تر گزارش شده بود که این نرخ، ۵۰ درصد است.

به گفته دکتر ماری پل کینی، دستیار مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر دو شرکت بزرگ داروسازی عملیات آزمایش بالینی واکسن‌هایی جداگانه را در اروپا و امریکا آغاز کرده‌اند.

همزمان با انجام تحقیقاتی در نقاط مختلف جهان برای یافتن واکسنی که بتواند در برابر ابولا مقاومت کند، سازمان بهداشت جهانی گفته است انتظار دارد که نخستین واکسن‌های ابولا در مقیاسی محدود از اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی در غرب آفریقا استفاده شود.

سازمان بهداشت جهانی، شیوع ابولا را بحرانی‌ترین موضوع بهداشتی در جهان امروز دانسته است که هنوز هیچ واکسن یا دارویی برای پیشگیری یا درمان آن وجود ندارد. دستیار مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفته است اگر نتیجه آزمایش‌های بالینی این دو واکسن رضایت‌بخش باشد در ژانویه ۲۰۱۵ میلادی از آنها در کشورهای آسیب دیده آفریقایی استفاده خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر