افزایش نرخ بهره امریکا در تابستان

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۵۹

گروه جهان

بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را این هفته افزایش نخواهد داد اما احتمالا در بیانیه‌اش روشن می‌کند تا مادامی که روند تورم و اشتغال در امریکا با ثبات و قدرتمند باشد، ضعف اقتصادی کشورهای آن سوی آب‌ها، افزایش نرخ بهره را در آینده نزدیک متوقف نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، این موضوع، بزرگ‌ترین تغییری است که از جلسه ماه گذشته بانک تاکنون اتفاق افتاده است. در آن جلسه، عدم قطعیت درمورد رشد کند اقتصادی چین و اروپا باعث شد که سیاست‌سازان بانک مرکزی امریکا اعلام کنند که برای افزایش نرخ بهره منتظر شرایط بهتری از اقتصاد جهان خواهند ماند، اما ثبات در وضعیت تورم و نیز اشتغال چشم‌انداز روشن‌تری را پیش روی بانک مرکزی گشوده است.

از آخرین جلسه بانک مرکزی در ماه فوریه تاکنون، تورم مسیر باثباتی را طی کرده و به نرخ 1.9درصد رسیده است که خیلی به هدف 2درصدی بانک مرکزی نزدیک است. نرخ بیکاری هم در ایالات‌متحده در ماه فوریه به 4.9درصد رسیده که برای مقامات بانک مرکزی به معنای اشتغال کامل است.

با این همه به نظر نمی‌رسد که بانک مرکزی امریکا بتواند به برنامه خود مبنی بر چهار بار افزایش نرخ بهره در سال جامه عمل بپوشاند. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که مقامات بانک مرکزی در سال جاری تنها دو بار اقدام به افزایش نرخ بهره کنند و نخستین افزایش در نیمه سال باشد.

نارایانا کوچرلاکوتا رییس سابق بانک مرکزی میناپولیس معتقد است که احتمالا بانک مرکزی در ماه ژوئن، برای نخستین‌بار نرخ بهره را در سال جاری افزایش دهد، هر چند معتقد است که بانک بهتر است علائم و تضمین‌های لازم را برای خروج از رکود در دست داشته باشد و بعد به افزایش نرخ بهره اقدام کند. با این همه برخی دیگر از تحلیلگران می‌گویند، در حال حاضر ریسک‌های افزایش نرخ بهره، متوازن و متعادل هستند و به‌همین دلیل چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در چند ماه آینده از همیشه قطعی‌تر به‌نظر می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر