جنگ اردوغان در 3 جبهه؛ داعش، پ‎ک‌ک و مردم

۱۳۹۴/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳۵۷

گروه جهان

دولت ترکیه حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را مسوول حمله خونبار یک‌شنبه در آنکارا خوانده است. مقامات امنیتی ترکیه اعلام کرده‌اند که یکی از بمب‌گذاران انتحاری، یک زن عضو گروه پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان) بوده است. ناظران سیاسی با اشاره به تحولات اخیر در ترکیه، روزهای دشواری را برای دولت رجب طیب اردوغان پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، به‌دنبال این انفجار تروریستی سفر سه‌شنبه (امروز) خود به اردن را لغو کرده است. این بمب حدود ساعت هفت شب به‌وقت محلی در منطقه هلال‌احمر که فاصله کمی با دفتر نخست‌وزیر و شماری از ساختمان‌های دولتی دارد، منفجر شد. مهمت موذن اوغلو، وزیر بهداشت ترکیه، دوشنبه به خبرنگاران گفته که 30 نفر در صحنه حادثه جان باختند و 7نفر دیگر در بیمارستان بستری هستند؛ وی همچنین مجموع مصدومان را 71نفر عنوان و یادآوری کرده که حال 15نفرشان وخیم است. برخی شمار زخمی‌های این انفجار تروریستی را بیش از 125نفر ذکر کرده‌اند. هنوز هیچ گروهی مسوولیت حمله را به‌طور رسمی به عهده نگرفته است.

بنابر این گزارش، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، با درخواست از مردم برای دفاع از تشکیل یک «اتحاد ملی» گفته دولت او در جنگ با تروریسم مصمم‌تر شده است. این در حالی است که رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند در پی انفجار یک‌شنبه، پلیس ترکیه در سراسر این کشور بیش از 100 نفر از مخالفان دولت را بازداشت کرده است. همچنین همزمان با این عملیات، خبرگزاری دوغان ترکیه از دستور دادستان شهر اسپارتا در جنوب غرب ترکیه برای بازداشت 49نفر از اعضای جماعت نور خبر داده است. گفته می‌شود، بازداشت‌شدگان برای بازجویی به مراکز مبارزه با ترور منتقل شده‌اند.

حدود دو ماه گذشته 54نفر از افسران ارشد، روشنفکران و تجار ترکیه در شهر استانبول، 42نفر در شهر کوجا علی (شمال غرب ترکیه) و 16نفر منتسب به جماعت گولن در شهر ازمیر (غرب ترکیه) به اتهام جاسوسی نظامی، 19نفر در شهر مانیسا در غرب ترکیه و 19نفر نیز در بورسا واقع در شمال غرب این کشور به اتهام همدستی با جماعت نور بازداشت شدند. جماعت نور به رهبری فتح‌الله گولن، متحد سابق حزب حاکم عدالت و توسعه و بزرگ‌ترین تشکل مخالف فعلی علیه دولت این کشور، از سوی دولت ترکیه به عنوان ساختار موازی در داخل دولت داوود اوغلو تلقی می‌شود و دستگیری‌ها و تسویه‌های گسترده منتسبین به این جماعت از دو سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

دولت ترکیه، فتح‌الله گولن رهبر جماعت نور مقیم امریکا را عامل و طراح کودتا و اقدامی برای سرنگونی دولت حزب عدالت و توسعه می‌داند. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه نیز حامیان گولن را تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی این کشور توصیف می‌کند.


واکنش‌های جهانی به حمله تروریستی

رویترز گزارش داده که رهبران روسیه، انگلیس، ناتو، اتحادیه اروپا، دبیرکل سازمان ملل، جنبش حماس و شمار دیگری از رهبران کشورهای جهان در بیانیه‌ها و اظهارات جداگانه انفجار اخیر در آنکارا را محکوم کردند.

بنا بر این گزارش، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، این حمله تروریستی را محکوم و با ملت ترکیه ابراز همدردی کرده است. در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ضمن محکوم کردن این بمب‌گذاری گفته که این ائتلاف نظامی با دولت ترکیه متحد است. وی در بیانیه‌یی تاکید کرده است: «حمله تروریستی را قویا محکوم می‌کنم. هیچ توجیهی برای انجام اقدامات خشونت‌طلبانه این‌چنینی وجود ندارد.»

از سوی دیگر، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در صفحه توییتر خود با قربانیان این حمله همدردی کرده و همچنین نوشته که از شنیدن اخبار حمله تروریستی ویرانگر در آنکارا و ساحل عاج وحشت‌زده شده است. فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن محکوم کردن انفجار تروریستی آنکارا بر حمایت این اتحادیه از دولت و مردم تاکید کرد. وی بر لزوم تقویت همکاری بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد. کویت، اردن، قطر و مصر نیز از جمله کشورهایی هستند که ضمن محکوم کردن انفجار آنکارا بر حمایت از مردم ترکیه تاکید کرده‌اند.


جنگ ترکیه در 3 جبهه!

همزمان گزارش شده نیروهای ترکیه مواضع کردها در شمال عراق را به‌شدت بمباران کرده‌ و پلیس ده‌ها مظنون در شهر جنوبی «ادنا» را بازداشت کرده است. مقامات ترکیه همچنین در شهر سیرناک در جنوب شرقی این کشور مقررات منع رفت و آمد ۲۴ ساعته وضع کرده‌اند. این در حالی است که ارتش ترکیه از پایان عملیات خود در شهر کردنشین دیاربکر خبر داده بود و پس از ماه‌ها درگیری بین نیروهای ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه، جنوب شرقی این کشور آرام شده بود.

وب‌سایت نیوز در گزارشی با عنوان «ترکیه: کشوری درگیر جنگ در سه جبهه» می‌نویسد: «دولت ترکیه درگیر موجی از حملات تروریستی داعش و پ‌ک‌ک و همچنین جنگ با مردم خود برای حفظ قدرت است. این میدان نبردی است که ترکیه به آرامی در آن شکست می‌خورد.»

گرک بارتون، کارشناس تروریسم دانشگاه دیکن، می‎گوید: دولت اردوغان در سه جبهه می‌جنگد اما شرایط برای او به مرور وخیم‌تر خواهد شد، چرا که او برای حفظ قدرت از امنیت و دموکراسی ترکیه هزینه می‌کند. به اعتقاد بارتون، ترکیه با توجه به چالش‌های جدی داخلی و خارجی خود، چه بخواهد و چه نخواهد، مجبور خواهد شد که رویه فعلی خود را تغییر داده و در جهت حفظ ثبات منطقه حرکت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر