ابولا اقتصاد غرب افریقا را فلج کرده است

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۲۴

جهان بنابر اعلام بانک جهانی گسترش ویروس ابولا پیامدهای فاجعه‌باری برای اقتصاد غرب آفریقا خواهد داشت. چنانکه زیان‌هایی که به این کشورها وارد می‌شود تنها شامل هزینه‌های گزاف برای امور جاری مانند بهداشت، فقدان کارگران و کارمندان نیست، بلکه ترس از این ویروس روند تولید و گردش کالا را در سه کشور آفریقایی فلج کرده است.

به گزارش ان.بی.سی، بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود درباره شیوع بیماری ابولا در غرب آفریقا، که ۱۷سپتامبر منتشر شده، گفته زیان این بیماری برای سه‌کشور سیرالئون، لیبریا و گینه مصیبت‌بار خواهد بود. چنانکه کاهش تولید سرانه این سه‌کشور در سال جاری میلادی ۳۵۹‌میلیون‌دلار و در سال آینده ۸۰۹‌میلیون‌دلار تخمین زده است.

این نهاد مالی خواستار افزایش کمک‌های نقدی جامعه جهانی شده است اتحادیه اروپا حدود ۲۳۰‌میلیون یورو هزینه می‌کند.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی شمار مبتلایان به ویروس ابولا به حدود پنج‌هزار نفر رسیده و بیش از ۲۴۶۰ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که علاوه بر ۱۵۰‌میلیون‌یورویی که کمیسیون اتحادیه اروپا برای مبارزه با ابولا تعیین کرده است، ۷۸‌میلیون یورو دیگر نیز برای این منظور هزینه خواهند کرد.

ایالات‌متحده نیز قصد دارد علاوه بر ارسال دارو و مواد ضدعفونی‌کننده سه‌هزار سرباز هم به غرب آفریقا بفرستد. این سربازان قرار است در همکاری با مقامات محلی ۱۷کلینیک، 100تختخوابی در سیرالئون، گینه و لیبریا احداث کنند. علاوه بر این، کارشناسان امریکایی در شش‌ماه آینده هر هفته تا ۵۰۰ خدمه درمانی در غرب آفریقا را در ارتباط با مقابله با بیماری ابولا آموزش می‌دهند.

بانک جهانی نیز ۱۰۵‌میلیون‌دلار هزینه خواهد کرد. قرار است حدود نیمی از این مبلغ در اختیار لیبریا قرار گیرد، زیرا بیشترین موارد ابتلا به بیماری در آنجا ثبت شده‌اند. کشورهای سیرالئون و گینه نیز به‌ترتیب ۲۸‌میلیون‌دلارو۲۵‌میلیون‌دلار کمک دریافت خواهند کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر