سایه کسادی اقتصاد روسیه بر فراز یورو

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۲۲

جهان رییس بانک مرکزی اروپا درباره پیامدهای منفی کاهش رشد اقتصادی روسیه بر اقتصاد کشورهای اروپایی هشدار داده است.

به گزارش المیادین، ماریو دراگی با اشاره به ضعیف بودن رشد اقتصادی کشورهای اروپایی تاکید کرده کاهش رشد اقتصادی روسیه می‌تواند تاثیر منفی بر رشد اقتصادی کشورهای عضو منطقه یورو داشته باشد.

بانک جهانی نیز اخیرا با انتشار گزارشی درباره وضعیت اقتصادی روسیه اعلام کرد که پیش‌بینی‌ها درباره رشد اقتصادی این کشور چندان امیدوارکننده نیست. براساس این گزارش، بانک جهانی با اشاره به افت سرمایه‌گذاری در روسیه، چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور برای سال جاری میلادی و همچنین سال‌۲۰۱۵ را بر خلاف ارزیابی‌ها با افت پیش‌بینی کرده است.

بدین‌ترتیب رشد اقتصادی روسیه تا پایان سال‌۲۰۱۴ پنج دهم‌درصد پیش‌بینی شده است، این درحالی است که پیش از این، این رقم ۱.۱درصد اعلام شده بود. پیش‌بینی رشد اقتصادی روسیه در سال۲۰۱۵ نیز تنها سه‌دهم‌درصد برآورد شده و با ارزیابی‌های قبلی 9دهم‌درصد تفاوت دارد.

بانک جهانی در ادامه گزارش خود می‌گوید، اعمال تحریم‌های اقتصادی کشورهای غربی علیه روسیه به‌دنبال وقوع ناآرامی و تنش در اوکراین، دسترسی بانک‌ها و شرکت‌های روس را به سرمایه خارجی محدود کرده است. این نهاد تردید در سیاست‌های اقتصادی مسکو و عدم اعمال اصلاحات اساسی در کشور را از عوامل مهم تیره‌وتار بودن چشم‌انداز اقتصادی برای روسیه تشریح کرده است.

در پی تعیین تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه و تشدید آنها بانک مرکزی این کشور موفق نشده با تعیین سیاست پولی مناسب از رکود ارزش روبل واحد پولی کشور در برابر دلار امریکا جلوگیری کند. برخلاف بانک جهانی، دولت روسیه رشد اقتصادی این کشور برای سال جاری و سال۲۰۱۵ را بالای یک‌درصد می‌داند. برای دولت روسیه وضعیت حال‌حاضر بهترین فرصت برای توسعه صنایع ملی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر