مجازات 300هزار مقام فاسد چینی در سال 2015

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۲۸


گروه جهان تازه‌ترین آمار حزب حاکم کمونیست در چین نشان می‌دهد که دست‌کم 300هزار نفر از مقام‌های سطوح مختلف این کشور در سال گذشته میلادی (2015) به جرم فساد مالی دستگیر و مجازات شده‌اند. به گزارش ایرنا، این خبر در شرایطی مطرح می‌شود که اجلاس کنگره ملی خلق چین در شهر پکن پایتخت این کشور با حضور بیش از 2هزار نماینده شروع به کار کرده است و یکی از محورهای مهم کاری آن رسیدگی به طرح‌ها و لایحه‌های مبارزه با فساد است. کمیسیون انضباطی حزب کمونیست چین روز دوشنبه با انتشار گزارشی در تارنمای خود خاطرنشان کرد که 200هزار نفر از این مقام‌ها، مرتکب فساد کلان نشده بودند و به دلیل سنگین نبودن مجازات‌های آنها، موضوع از طریق قوه مجریه حل و فصل شده است. این کمیسیون در گزارش خود به مجازات‌های دقیق و افراد دستگیر شده اشاره‌یی نکرده است اما این افراد پس از آن دستگیر شدند که «شی جین پینگ» رییس‌جمهور چین خواستار بررسی تمامی ادارات حزبی و غیر حزبی و ارتش برای یافتن موارد فساد مالی شد. پیش‌تر رهبران چین اعلام کرده‌اند که اگر فساد در این کشور مهار نشود ریشه‌های قدرت در حزب و دولت خشکانده شده و مردم دیگر از چنین نظامی پشتیبانی نخواهند کرد.

شرایط مبارزه با فساد در چین حساس‌تر از قبل شده و حوادث اخیر در برخورد با مقام‌های ارشد فاسد در این کشور نشان‌دهنده آن است که حزب و دولت به رهبری «شی جین پینگ» همچنان برای اجرای قانون، کار سختی پیش‌رو دارند، ضمن آنکه هر روز بر تبلیغات مبارزه با فساد در میان مسوولان چین افزوده می‌شود.

گزارش‌های دریافتی حاکی است که نزدیک به یک‌هزار و 600نفر از افرادی که بازپرسی شده‌اند پس از محرز شدن فساد مالی از حزب حاکم اخراج شده‌اند. از سوی دیگر دولت می‌گوید هزاران نفر در سه سال گذشته به اتهام ارتکاب فساد مالی فراخوانده شده و از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط تحت پیگرد و بازرسی قرار گرفته‌اند تا مساله فساد مالی آنان مشخص شود. این نخستین بار است که یک ارگان چینی رقم 300هزار نفر را برای موضوع فساد مطرح می‌کند. تا پیش از این رسانه‌های چین حتی «شین هوا» -خبرگزاری رسمی این کشور- از دستگیری نزدیک به 140هزار نفر به جرم فساد مالی خبر داده بودند. شاید بتوان بلندپایه‌ترین مقام فاسد دستگیر شده در چین را «جو یونگ کانگ» رییس دستگاه امنیتی و از مقام‌های ارشد حزبی و رییس یک شبکه بزرگ از شرکت‌های نفتی دانست که سال گذشته به همین جرم به حبس ابد محکوم شد.

فساد گسترده در چین برای مقام‌های این کشور نگران‌کننده است، اما بسیاری از تحلیلگران می‌گویند به دلیل ورود افراد بانفوذ و آقازاده‌ها به فساد مالی، دولت کار سختی برای ریشه‌کن کردن این پدیده خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر