تهدید حمله هسته‌ای کره شمالی علیه امریکا

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۲۶

گروه جهان

کره شمالی، ایالات متحده امریکا و کره جنوبی را در آستانه یک مانور نظامی مشترک میان نیروهای این دو کشور به حمله هسته‌یی تهدید کرده است. مانور مشترک نظامی امسال امریکا و کره جنوبی همواره تنش‌زا بوده و امسال بیش از ۳۰۰هزار نیرو در آن شرکت دارند.

پیونگ‌یانگ در بیانیه‌یی دستور حمله پیشگیرانه اتمی برای اجرای عدالت را صادر کرده است. این شعارها تازگی ندارند و کارشناسان تردید دارند، کره شمالی توان سوار کردن کلاهک هسته‌یی روی موشک‌هایش را داشته باشد. سال گذشته کره شمالی تهدید کرده بود، واشنگتن را به دریای آتش تبدیل می‌کند. کره شمالی این مانور جنگی کره جنوبی و ایالات متحده را تمرینی برای اشغال خود می‌بیند. وزارت دفاع کره جنوبی به پیونگ یانگ هشدار داده است هر گونه بی‌احتیاطی از جانب کره شمالی باعث ویرانی خود این کشور خواهد شد.

در تازه‌ترین مانور که «عقاب جوان و راه‌حل کلیدی» خوانده می‌شود حدود ۳۰۰هزار نیروی نظامی کره جنوبی و ۱۵هزار نیروی امریکایی شرکت دارند و بزرگ‌ترین عملیات از نوع خود به حساب می‌آید. این مانور درست در پی تحریم‌های تازه سازمان ملل متحد علیه کره شمالی برگزار می‌شود. به تازگی این سازمان سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌ها را به دلیل آزمایش‌های هسته‌یی و موشکی اخیر کره شمالی علیه این کشور تصویب کرده است.

این تحریم‌ها ازجمله کشورها را موظف می‌کند که به بازرسی محموله‌های هوایی و دریایی کره شمالی بپردازند. روز شنبه فیلیپین یک کشتی باری کره شمالی را متوقف کرد. سخنگوی ریاست‌جمهوری فیلیپن اعلام کرد که خدمه این کشتی از کشور اخراج می‌شوند و کشتی تحت بازرسی اجباری سازمان ملل قرار خواهد گرفت. کره شمالی در واکنش به این تحریم‌ها، هدف از تولید سلاح‌های نظامی‌اش را مقاصد پیشگیرانه اعلام کرد و چندین موشک کوتاه برد به جانب دریا شلیک کرد. کره جنوبی نیز در پی این شلیک‌ها به همسایه شمالی خود هشدار داد با اقداماتی از این دست تیشه به ریشه خود نزند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر