بازنشر مصاحبه «برنی سندرز» علیه تل‌آویو پس از 26 سال

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۲۳۶

گروه جهان

روزنامه اسراییلی هاآرتص مصاحبه‌یی را بازنشر کرده که در سال ۱۹۹۰میلادی با برنی سندرز انجام داده بود؛ این مصاحبه ثابت می‌کند که این سوسیالیست پیر از دیرباز سودای عدالت داشته و به ‌طور پیگیرانه نظرات خود را علیه سرمایه‌داری و اوضاع امریکا و جهان مورد تاکید قرار داده ‌است.

این مصاحبه‌ که پس از ۲۶سال بازنشر شده در زمانی صورت گرفته که برنی سندرز تازه دوران 8 ساله شهرداری برلینگتون در ایالت ورمونت را به پایان برده و برای عضویت در کنگره تلاش می‌کرده ‌است. در این مصاحبه، برنی سندرز که یهودی‌زاده اما شخصا سکولار و به ‌شدت غیرمذهبی و مخالف سیاست‌های اسراییل بوده به هاآرتص گفته است: «امریکا باید تل‌آویو را زیر منگنه فشار بگذارد تا حقوق فلسطینی‌ها را رعایت کند.» در زمان آن گفت‌وگو «انتفاضه اول» فلسطینی‌ها که از سال ۱۹۸۷ آغاز شده بود، علیه اسراییل همچنان در جریان بود و سه سال بعد از آن نیز ادامه یافت. سندرز در این کارزار گفته است، اینکه از والدینی یهودی‌زاده شده باعث نمی‌شود که حامی رژیم‌صهیونیستی باشد؛«حمایت از عدالت و انسانیت» دین اوست. در مصاحبه سال ۱۹۹۰ برنی سندرز همچنین گفته بود:«از مداخلات تل‌آویو در قاره امریکا شرمگین است.» هاآرتص یادآور شده که اشاره سندرز به فروش کلان اسلحه از سوی تل‌آویو به کشورهای متعددی در امریکای مرکزی و لاتین بوده است.

سندرز با اشاره به آن معاملات نظامی به هاآرتص گفته بود، «نمی‌داند که چرا تل‌آویو باید مزدور امریکا باشد؟» مصاحبه ۲۶سال پیش که هاآرتص حال آن را بازنشر کرده در امریکا توجه زیادی برانگیخته و واشنگتن پست و نیویورک تایمز نیز به آن اشاره کردند تا رأی‌دهندگان امریکایی بهتر این نامزد سوسیالیست کشور خود را بشناسند. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها می‌گوید که در سطح کشوری درصد بیشتری از امریکایی‌های صاحب حق رأی، هیلاری کلینتون را شخصیتی قابل اعتماد نمی‌دانند؛ برخی نظرسنجی‌ها این خصوصیت منفی در او را تا 80درصد نیز ذکر کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر