کاهش قیمت نفت، سهام اروپا را زمین زد

۱۳۹۴/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۲۳۵

گروه جهان

کاهش قیمت نفت و چشم‌انداز رشد اقتصاد در جهان کافی بود تا باعث شود که سرمایه‌گذاران نگران شده و شاخص‌های سهام اروپا در روز دوشنبه بیشترین کاهش را در یک سال و نیم اخیر تجربه کند.

به گزارش بلومبرگ با وجود اخبار امیدوار‌کننده از اقتصاد اروپا، بازارهای سهام این قاره در مقابل اخبار ناامید‌کننده از اقتصاد چین و نیز کاهش قیمت نفت نگران شده و تنزل پیدا کرد. قیمت نفت خام صبح دیروز در بازارهای اروپا با 2درصد کاهش به 33دلار برای هر بشکه رسید. از سوی دیگر اطلاعات منتشر شده، نشان می‌دهد که ذخایر ارزی چین به کمترین میزان در طول چهار سال گذشته رسیده است در مقابل ارزش یوآن نیز کاهش قابل توجهی داشته است. از این رو دلار برای مقابله با این کاهش ارزش یوآن و جلوگیری از خروج سرمایه با کاهش ارزش مقابله به مثل کرده است. فضای بی‌اعتمادی در اقتصاد روند را برای سرمایه‌گذاری در بورس اروپا مشکل کرده در نتیجه شاخص استاکس 600 اروپا با افتی 2.4درصدی در جریان معاملات امروز به 317.96 واحد رسید و ششمین روز افت متوالی خود را به ثبت رساند تا طولانی‌ترین روند نزولی خود را از ماه ژوئن تاکنون تجربه کند.

آمار اخیر بانک مرکزی اروپا نیز نشان داد که دارایی وام‌دهندگان داخلی در کشورهای اروپا 56درصد کاهش یافته و تجارت نیز رکورد جدیدی از پایین‌ترین سطح معاملات در طول سال 2015 برای خود ثبت کرده است. شاخص سهام داکس آلمان نیز یکی از بزرگ‌ترین بازندگان بازار سهام اروپا بود که با 2.8درصد سقوط رکود پیشین خودش را تغییر داد. شاخص استاکس اروپا نشان می‌دهد که این شاخص در سال جاری حدود 13درصد افت داشته است. شاخص سنتیکس سرمایه‌گذاران نیز به پایین‌ترین سطح خود در یک سال اخیر رسید.

فرانسوا ساواری، رییس سرمایه‌گذاری شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری «پرایم‌پارتنرز» گفت: «سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از فکر اقتصاد جهانی بیرون بیایند ولی خطر رکود و تورم‌زدایی همچنان درحال افزایش است. با این حال ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که درآمد بازار سهام خیلی هم بد نبوده است.»


سقوط در فضای بی‌اعتمادی

پیش از این نیز در ابتدای سال نو میلادی، بورس اروپا کاهش ارزش قابل توجهی را ثبت کرد. در ماه ژانویه بازار بورس اروپا در نتیجه کاهش ارزش شاخص سهام شرکت‌های خودروسازی فولکس واگن و رنو کاهش یافت. در آن زمان ارزش شاخص سهام اروپا بیش از 3درصد کاهش یافت. آن زمان کاهش ارزش سهام به دنبال واکنش‌های جهانی اتفاق افتاد. منظور از این واکنش جهانی اتفاقاتی بود که در ابتدای سال نو در بورس چین افتاد.

بازار سهام چین در ابتدای سال 2016 و در نخستین روز کاری خود پس از آنکه کاهش بی‌سابقه‌یی در ارزش سهامش ثبت شد بلافاصله معاملات را متوقف کرد. در آن زمان بهای سهام بیش از 1600شرکت بیش از ۱۰درصد تنزل کرد. در آن زمان تصمیم بانک مرکزی چین برای کاهش نرخ برابری یوآن در برابر دلار که برای حمایت از صادرات و افزایش نرخ رشد اقتصادی این کشور انجام شده بود، عامل اصلی کاهش بهای سهام چین بیان شد. در نتیجه فعالیت‌های بازار برای چند روز لغو شد اما پس از بازگشایی دوباره نیز این روند کاهش یک بار دیگر اتفاق افتاد.

سقوط بازار سهام چین دومینو وحشتی را برای سرمایه‌گذاران در سراسر جهان به خصوص در اروپا و امریکا آغاز کرد. فعالیت بازار سهام اروپا در ابتدای سال 2016 ارزش سهام در بازار بورس فرانکفورت افتی معادل ۲/۲۹درصد به خود دید. افت شدید ارزش سهام در آغاز کار بازار بورس نیویورک نیز گزارش شد. در آن زمان نیز ممنوعیت فروش در بازار سهام باعث شد، سرمایه‌گذاران بسیار نگران شوند چراکه این هشتمین بار پی در پی است که بازارهای پولی چین دستخوش کاهش می‌شوند.

یک کارشناس بازار بورس در نیویورک گفت: «نگرانی‌های زیادی نسبت به کندی آهنگ رشد اقتصادی چین وجود دارد. افت شدید ارزش یوآن نیز به نگرانی سرمایه‌گذاران افزوده است. زیرا این روند به تردیدها درباره روند رشد اقتصادی کشور دامن می‌زند. بنابراین ارتباط مستقیمی بین این سقوط ارزش سهام و بحران بورسی ماه آگوست در چین وجود دارد.»

آشفتگی شدید دربازارهای بورس چین در ماه آگوست سال 2015 موجب شد تا مقامات این کشور با اتخاذ تدابیر ویژه با این بحران مقابله کنند. یکی از این تدابیر توقف موقت مبادلات بورسی به محض کاهش شدید ارزش سهام در بازار است. این مکانیسم «فیوز اضطراری» نام دارد که برای متوقف کردن فعالیت‌های بازار در مواقع لزوم در نظر گرفته شده است و تنها دولت اجازه استفاده از آن را دارد.

این سیستم که در سال 1988 برای نخستین بار در امریکا به درخواست کنگره و در پی ورشکستگی بانک‌ها در سال 1987 پایه‌گذاری شد به دولت این امکان را می‌دهد که هر گونه خرید و فروش سهام بانکی پس از درصد معینی از روند کاهشی متوقف شود.

مقامات چینی تلاش‌های بسیاری برای حفظ ارزش یوآن واحد پول چین کردند. با وجود تاکید مسوولان چینی بر خودداری از ادامه سیاست کاهش ارزش یوآن برای بهره‌برداری از مزیت‌های تجاری، ادامه روند کاهش ارزش این ارز یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران در بازارهای سهام چین و به طور کلی بازارهای سهام جهان شده‌ است.

بانک مرکزی چین در واکنش به سقوط ارزش سهام در بورس‌های این کشور از آغاز ماه ژانویه سال ٢٠١٦ تغییرات ارزش یوآن را محدود کرده است. در حرکتی که ممکن است به مهار بحران کنونی بازار سهام چین کمک کند، دولت این کشور و ژاپن اعلام کردند که برای هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی، تلاش می‌کنند که چارچوبی جدید ایجاد کنند. در چند ماه گذشته، بانک مرکزی چین با فراهم کردن زمینه سقوط ارزش یوآن، دو بار بازارهای جهانی را دچار تنش کرده سپس وادار شده است که با تلاش بسیار این افت ارزش را مهار کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر