از منطقه

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۹۰۹

عربستان سلاح‌های استراتژیک روسی می‌خرد

یک روزنامه روسی اعلام کرد که عربستان برای خرید سلاح‌های ساخت روسیه به ارزش 10میلیارد دلار ابراز تمایل کرده است. روزنامه روسی «کومر سانت» به نقل از یک «منبع آگاه» نوشت، عربستان تمایل به خرید اسلحه جدید دفاع هوایی و تجهیزات مختلف پرواز به ارزش 10میلیارد دلار دارد. ریاض به‌شدت تلاش می‌کند سیستم‌های موشکی «اسکندر» و سامانه دفاع هوایی «اس 400»روسیه را که اخیرا مسکو برای حمایت از پایگاه نظامی حمیمیم به سوریه فرستاده، به دست آورد. این روزنامه در ادامه نوشت، مذاکره در این زمینه به زودی و در جریان سفر قریب‌الوقوع سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به مسکو انجام خواهد شد.


کویت به‌دنبال

افزایش قیمت سوخت

رییس اجرایی شرکت نفت کویت از کم کردن یارانه بنزین و به تبع آن بالا رفتن قیمت آن خبر داد. به‌گزارش فارس، «نزار العدسانی» رییس اجرایی شرکت نفت کویت اعلام کرد این کشور به‌زودی کم‌کردن یارانه از بنزین و به‌تبع آن بالا رفتن قیمت سوخت را نیز اعلام می‌کند. این مقام کویتی در حاشیه کنفرانس انرژی در ابوظبی گفت: این موضوع را در سه ماهه اول امسال (2016) اعلام خواهیم کرد. براساس این گزارش، کویت برای مقابله با کسری بودجه فعلی‌اش یک مشاور بین‌المللی آگاه در این زمینه استخدام کرده است. کویت پیش‌بینی کرده در سال مالی 2016-2015 با کسری بودجه‌یی برابر با 8.18میلیارد دینار روبه‌رو شود.


خطر در کمین ارزش پول

و صادرات نفت قزاقستان

ارزش «تنگه» واحد پول قزاقستان در برابر دلار، باز هم کاهش یافت و در بدترین وضعیت خود در طول تاریخ قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری کانیوز، رفع تحریم‌ها علیه ایران و نگرانی از افزایش تولید بیشتر نفت ایران در پایین آمدن ارزش تنگه قزاقستان تاثیر زیادی داشته است. براساس این گزارش، نرخ ارزش تنگه در برابر دلار که طی چند سال گذشته در حال کاهش است هم‌اکنون به پایین‌ترین سطح خود رسیده است، به‌طوری‌که روز سه شنبه هر دلار 380.5تنگه معامله شد در حالی که این نرخ در 18ژانویه، 376.88تنگه بود. روند رو به کاهش ارزش تنگه از زمان آغاز تحریم‌ها علیه ایران در سال2005 میلادی با بهانه توسعه برنامه هسته‌یی شروع شد. هزینه یک بشکه نفت خام برنت در آغاز معاملات در 18ژانویه به زیر 28دلار در هر بشکه سقوط کرد و نرخ بورس هم در آستانه پایتخت قزاقستان کاهش یافت. به گفته تحلیلگران، دلیل این کاهش نرخ بورس و ارزش پول قزاقستان و دیگر کشورهای صادر‌کننده نفت در قلمرو شوری سابق به خاطر تصمیم ایران برای تولید نفت بیشتر است و به‌طور خاص نرخ تنگه قزاقستان 6.9درصد کاهش یافت که بدترین نتیجه در تاریخ ارز قزاقستان به‌شمار می‌رود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر