القاعده مسوولیت حمله در بورکینافاسو را برعهده گرفت

۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۶۶۱


گروه جهان| القاعده شاخه مغرب مسوولیت حمله به هتلی در «اوگادوگو» پایتخت بورکینافاسو را بر‌عهده گرفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سه فرد مسلح ناشناس در هتل «اسپلندید» که اغلب مورد استفاده غربی‌ها و کارکنان سازمان ملل است، اقدام به تیراندازی و گروگانگیری کردند. در جریان این حمله تروریستی 20نفر کشته و 33نفر مجروح شدند.

به گفته وزیر کشور بورکینافاسو، سه نفر از مهاجمان کشته شدند که یک نفرشان عرب و دو نفر دیگر آفریقایی سیاه‌پوست بوده‌اند. یک مقام مطلع دیگر اعلام کرد که چهارمین مهاجم نیز در هتل ایبی کشته شده است. این حمله سه روز پس از آن صورت گرفت که پس از ماه‌ها کشمکش‌های داخلی، «روش مارک کریستین» رییس‌جمهوری بورکینافاسو، دولت این کشور متشکل از 30وزیر را تشکیل داد. گفته شده، نیروهای امنیتی بورکینافاسو در این عملیات بیش از 30گروگان را نجات دادند. وزیر رفاه بورکینافاسو نیز در بین گروگان‌های آزاد شده است. بین قربانیان این حادثه اتباعی نیز از کشورهای امریکا، چین و روسیه نیز وجود داشتند.

به ‌گفته شاهدان عینی حمله به این هتل پس از انفجار دو خودرو بمب‌گذاری شده رخ داد. دست‌کم ۱۲خودرو در خیابان‌های اطراف هتل طعمه آتش شدند. سفارت فرانسه در بورکینافاسو از آنچه روی داده به‌عنوان «حمله‌یی تروریستی» یاد کرده و آن را هشداری به اتباع فرانسوی ساکن این کشور خوانده است. بیش از ۳۵۰۰فرانسوی در بورکینافاسو اقامت دارند. در همین حال نیروهای ویژه فرانسه و امریکا در بخش‌هایی از اوآگادوگو مستقر شده‌اند. به گزارش رسانه‌های خبری، وزارت کشور بورکینافاسو در بیانیه ارسالی به روزنامه‌نگاران اعلام کرده که یک پزشک اتریشی و همسرش در منطقه بارابول نزدیک مرز مالی ربوده شده‌اند. هنوز مشخص نیست که آیا ربایندگان با حمله‌های گروه تروریست القاعده به رستوران و هتل‌های پایتخت مرتبط هستند یا خیر. دو ماه پیش نیز هتل رادیسون بلو در باماکو پایتخت مالی هدف حمله مهاجمان مسلح قرار گرفت که در جریان آن بیش از ۲۰نفر جان باختند. بورکینافاسو که بیشتر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهد از اکتبر2014 و همزمان با برکناری بلیز کامپائوره درنتیجه اعتراض‌های جمعی شاهد انتقال دموکراتیک قدرت بوده است. این کشور در سپتامبر2015 به مدت یک هفته شاهد کودتایی نافرجام بود، اما برخلاف کشور همسایه، مالی، تاکنون در فهرست اهداف گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا نبوده است. این رخداد آزمونی دشوار برای راک مارک کابوره رییس‌جمهوری جدید بورکینافاسو است که در ماه نوامبر روی کار آمد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر