ایران و عراق جای برزیل را خواهند گرفت؟

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۳۸

جهان افزایش هزینه‎ها و کاهش بهره‌وری تمایل سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این کشور کاهش داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انجمن صنعت نفت بزریل اعلام کرده که درصورت تغییرنکردن شرایط، برزیل موقعیت خود را برای جذب سرمایه در بخش خصوصی از دست داده و کشورهایی چون مکزیک، عراق، ایران و الجزایر که در‌حال باز‌کردن سیاست‌های خود و جذب سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی هستند جای آن را خواهند گرفت.

میلتون کوستا فیلهو، مدیر اجرایی انجمن صنعت نفت بزریل، در این باره می‌گوید: «برزیل در حال خروج از نقشه نفتی جهان است.»

خبر کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت برزیل در شرایطی منتشر می‎شود که شرکت تحقیقات انرژی برزیل که یک سازمان دولتی و مسوول برنامه‌ریزی در حوزه انرژی و متولی پیش‌بینی عرضه و تقاضای انرژی در برزیل است گزارش ۱۰ساله‌یی منتشر کرده که مطابق با آن تولید نفت این کشور در سال۲۰۲۳ باید به پنج‌میلیون بشکه در روز برسد. هم‌اکنون میزان تولید نفت برزیل دومیلیون‌و۲۰۰هزار بشکه در روز است که در دو سال اخیر روندی نزولی داشته است و به همین دلیل بخشی از نفت مورد نیاز این کشور از‌طریق واردات تامین می‌شود. اما درصورت افزایش تولید این کشور به پنج‌میلیون بشکه در روز، برزیل توان لازم برای صادرات یک‌ونیم‌میلیون بشکه نفت در روز را پیدا می‌کند و سه‌و‌نیم‌میلیون از تولید نفت این کشور نیز صرف مصرف داخلی می‌شود. شرکت دولتی نفت برزیل موسوم به پتروبراس، با ساخت ۹سکوی شناور تولید، ذخیره و انتقال توانسته در سال۲۰۱۳، یک‌میلیون بشکه در روز به تولید نفت این کشور بیفزاید. برزیل قصد دارد به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان تبدیل شود و در‌عین‌حال به‌عنوان کشور دارای انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر شناخته شود.


صنعت نفت، فساد و انتخابات

خبر مربوط به حال ناخوش صنعت نفت در برزیل در شرایطی منتشر می‌شود که تنها 12روز به انتخابات در این کشور مانده است. گفته شده دیلما روسف، رییس‎جمهور کنونی برزیل و مارینا سیلوا، نامزد ریاست‌جمهوری رقابت نزدیک و تنگاتنگی را در دور نخست انتخابات پنجم اکتبر خواهند داشت. با این حال روسف تلاش دارد با تکیه بر سیاست‌های نفتی فاصله خود را از رقیب بیشتر کند. همچنین انتشار خبر فساد نفتی سیاستمداران دولت روسف این تاکتیک انتخاباتی را تا حدی تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش رویترز، یک مدیر سابق شرکت پتروبراس چندی قبل بیش از ٤٠ سیاستمدار این کشور را به فساد مالی متهم کرد. پائولو رابرتو کوستا که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد از یک وزیر دولت برزیل و چندین استاندار و نماینده کنگره که به گفته وی در رشوه‌گیری دست داشته‌اند، نام برد. به گزارش رسانه‌های برزیل، تمامی این افراد از احزاب حامی دیلما روسف هستند. به اعتقاد ناظران این افشاگری‌ها موجب دردسر روسف و شهرت او به سیاست «تحمل صفر در قبال فساد» را زیر سوال برده است.

کوستا گفته بود در طول سال‌های ٢٠٠٤ تا ٢٠١٢ که او در شرکت پتروبراس کار می‌کرده، سیاستمدارانی که از آنها نام برده سه‌درصد از ارزش قراردادهای امضا شده توسط پتروبراس را به عنوان «کمیسیون» دریافت می‌کردند. او گفته است از این پول برای خریدن آرا به نفع کاندیداهای طرفدار دولت استفاده می‌شده است.

پائولو کوستا که از سال گذشته در بازداشت بوده پیش از افشای این اسامی سیاستمداران درگیر ارتشا برای تخفیف مجازات خود با دادستانی وارد چانه‌زنی و توافق شده بود.

شرکت پتروبراس طی چند سال گذشته با افزایش شدید هزینه‌ها و کاهش درآمد مواجه بوده است. این شرکت هم‌اکنون یکی از بدهکارترین شرکت‌های نفتی جهان است و ارزش آن در بازارهای جهانی در سه سال گذشته حدود ٥٠ درصد افت کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر