با ادامه درگیری‌ها در صنعا نخست‌وزیر یمن استعفا کرد

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۳۶

جهان به‌دنبال یک هفته درگیری‌های فشرده در صنعا و اطراف آن، دولت یمن و شبه‌نظامیان حوثی روز یک‌شنبه توافقنامه‌یی را با هدف پایان دادن به بحران امضا کردند و محمد سالم باسندوه، نخست‌وزیر آن کشور استعفا داد.

گفته می‌شود حوثی‌ها چندین ساختمان دولتی را بدون مقاومت متقابل تصرف کرده‌اند. آقای باسندوه در استعفانامه‌یی که به عبدالربه منصور هادی، رییس‌جمهوری یمن تقدیم کرد، نوشته ‌است برای این کنار می‌رود تا راه را برای تشکیل دولت وحدت ملی هموار کند. وزارت کشور یمن به نیروهای امنیتی گفته است که وارد درگیری با شورشیان نشوند. درگیری‌ها طی هفته گذشته در یمن بسیار فشرده بود.

اما شامگاه شنبه، جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل متحد به یمن گفت دو طرف روز یک‌شنبه درباره تشکیل یک دولت ائتلافی که حوثی‌ها را نیز شامل شود، توافق می‌کنند. اما محمد سالم باسندوه، استعفانامه خود را پس از یک شب درگیری و تبادل آتش‌ در شمال صنعا میان نیروهای موافق دولت و شبه‌نظامیان حوثی در نزدیکی دانشگاه امام، نزدیک به سنی‌ها، تقدیم کرد. دانشگاه امام صحنه حملات شورشیان حوثی که انصارالله خوانده می‌شوند نیز بود. حوثی‌ها سال‌هاست که خواستار مشارکت سیاسی در کشورشان هستند. مقامات یمنی تخمین می‌زنند که بیش از 100نفر در جریان موج تظاهرات ماه گذشته که از سوی حوثی‌ها برنامه‌ریزی شده بود و به درگیری ختم شد، کشته شدند. یمن از دو سال گذشته و تحت تاثیر جنبش موسوم به بهار عربی، صحنه ناآرامی‌های سیاسی بوده است. عربستان سعودی به حمایت از علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری سابق یمن، به یمن نیرو اعزام کرد اما سرانجام مردم به کاخ وی حمله کردند و علی عبدالله صالح پس از 30سال حکومت، در سال ۲۰۱۲ مجبور به کناره‌گیری شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر