اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۵۷۱

درآمد داعش از قاچاق هرویین افغانستان

رییس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه اعلام کرد: گروه تروریستی داعش از محل قاچاق هرویین افغانستان سالانه بیش از 500 میلیون دلار درآمد کسب می‌کند. «ویکتور ایوانف» رییس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی «اینترفاکس» گفت: «داعش از محل درآمد قاچاق مواد مخدر، تسلیحات، مهمات و مواد منفجره خریداری و هزینه فعالیت‌های تروریستی خود را تامین می‌کند. مواد مخدر از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی قاچاق می‌شود و علاوه بر آن گروه تروریستی داعش محموله‌های نفت از سوریه و عراق به ترکیه قاچاق می‌کند. این ماشین بزرگ پولشویی است که امکان حفظ وضعیت متشنج در خاورمیانه را می‌دهد.»

رییس سازمان فدرال مبارزه با قاچاق مواد مخدر روسیه در ادامه مصاحبه درباره همکاری این سازمان با امریکا در عرصه مبارزه با مواد مخدر گفت:« با تصمیم امریکا این همکاری‌ها متوقف شده است. توقف این همکاری‌ها براساس تصمیم سیاسی دولت امریکا گرفته شده اما با این وجود نمایندگان سازمان‌های مبارزه با مواد مخدر روسیه و امریکا در واشنگتن و مسکو حضور دارند و با یکدیگر در تماس هستند. تبادل اطلاعات درباره قاچاق مواد مخدر میان طرف‌های روسی و امریکایی بسیار ضعیف و این مساله‌یی ناگوار است.»

وی افزود: با وجود تحریم‌های موجود از طرف امریکا پیشنهاد کردیم که اطلاعات در مورد 1100قاچاقچی مواد مخدر در امریکا که در جریان عملیات مبارزه با مواد مخدر به نام «موزاییک» به دست آوردیم تحویل داده شود. در این عملیات اطلاعات در مورد قاچاقچیان فعال در 47کشور به دست آمده است.


ترکیه 36 میلیارد مترمکعب گاز وارد کرد

شرکت سهامی خطوط لوله نفت و گاز ترکیه (بوتاش) اعلام کرد در 11ماه سال 2015میلادی در مجموع 36.8میلیارد متر مکعب گاز طبیعی وارد و 36.2میلیارد مترمکعب آن را به بازار داخلی عرضه کرده است.

به گزارش ایرنا، بنا بر آماری که از سوی بوتاش اعلام شد، این شرکت دولتی در دوره یاد شده در مجموع 36میلیارد و 877میلیون مترمکعب گاز وارد کرده، 36 میلیارد و 224میلیون مترمکعب به بازار داخلی فروخته و 566 میلیون متر مکعب نیز صادرات داشته است.

بوتاش در کل سال گذشته میلادی نیز 39میلیارد و 975میلیون مترمکعب گاز وارد کرده بود. به جز بوتاش، بخش خصوصی ترکیه نیز در دوره اخیر با استفاده از اجرایی شدن قانون بازار آزاد انرژی در این کشور به واردات گاز از روسیه اقدام می‌کند.

در این راستا شرکت‌های خصوصی ترکیه از طریق خط لوله غربی از روسیه در سال جاری میلادی 10میلیارد متر مکعب گاز وارد کرده‌اند. ترکیه از طریق خط لوله از روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان گاز وارد می‌کند. تحریم‌های اخیر روسیه مشکلاتی را برای ترکیه در زمینه انرژی ایجاد کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر