تحریم‌های روسیه رشد آلمان را هدف قرار داد

۱۳۹۳/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۴

جهان وزارت دارایی آلمان اعلام کرده میزان تولید ناخالص داخلی این کشور که نخستین قدرت اقتصادی اروپا محسوب می‌شود، در سه ماهه دوم سال دو دهم درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در سه ماهه ابتدایی سال به‌علت شرایط مساعد آب و هوایی در فصل زمستان، هفت دهم درصد افزایش یافته بود.

به گزارش رویترز، وزارت دارایی آلمان در گزارش ماهانه خود اعلام کرده انقباض دور از انتظار اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ تا اندازه‌یی ناشی از تحریم‌هایی است که روسیه در واکنش به‌تحریم‌های ضدروسی غرب به اجرا گذاشته است. میزان کاهش تولید ناخالص داخلی آلمان فرا‌تر از آن چیزی است که انتظار می‌رفت و به‌نظر می‌رسد که علل آن را تا اندازه‌یی باید در تاثیر بحران اوکراین بر اعتماد فعالان بازار و همچنین پیامد تحریم‌هایی که روسیه بر ضد آمریکا و کشورهای اروپایی به اجرا گذاشته است، جست‌وجو کرد.

در پی الحاق شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین به خاک روسیه در ماه مارس، کشورهای غربی در اواخر جولای رشته تحریم‌هایی را که ابتدا هدفمند و بعدا فراگیر شد، بر ضد روسیه و بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور به اجرا گذاشتند.

اما دولت روسیه نیز به تلافی این تحریم‌ها، محدودیت‌هایی را بر واردات محصولات و فرآورده‌های غذایی اروپا به این کشور اعمال کرد. وزارت دارایی آلمان در گزارش خود آورده اگر بحران اوکراین از اینکه هست وخیم‌تر نشود و اگر تحریم‌های جدی دیگری میان روسیه و اتحادیه اروپا به اجرا گذاشته نشود، می‌توان انتظار کردکه کندی رشد اقتصاد آلمان موقتی باشد.

دیگر تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه و جهان و همچنین تضعیف دیگر اقتصادهای منطقه یورو نیز در کاهش رشد تولید ناخالص داخلی آلمان بی‌تاثیر نبوده است با این وجود مقامات برلین از این بابت ابراز اطمینان کرده‌اند که روند کلی فعالیت اقتصادی کشورشان مثبت است و دولت آلمان هدف رشد یک و هشت دهم درصدی را که برای ۲۰۱۴ تعیین کرده است، همچنان حفظ خواهد کرد و برای تحقق آن خواهد کوشید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر