رویای پکن و دهلی برای ایجاد قرن آسیایی

۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۳۰

جهان رییس‌جمهور چین در راس هیاتی یکصد نفره در هند به‌سر می‌برد. دو کشور مایلند روابط خود در زمینه اقتصادی و فناوری‌های مدرن را گسترش دهند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین در ادامه سفر آسیایی خود پنج‌شنبه وارد هند شد. او پیش‌تر از سریلانکا و مالدیو دیدار کرده بود. نارندار مودی، نخست‌وزیر هند، میهمان خود را در احمدآباد که مرکز اقتصادی ایالت گجرات و موطن سیاسی او به‌شمار می‌رود، ملاقات کرد نه در دهلی‌نو. احتمال می‌رود که این، اقدامی نمادین و قدرشناسانه از جانب نخست‌وزیر هند باشد. زمانی که مودی وزیر اعظم ایالت گجرات بود، حرکت‌های اعتراضی مسلمانان این منطقه به‌طرز وحشیانه‌یی سرکوب شدند؛ اقدامی که موجی از اعتراض‌های بین‌المللی را برانگیخت. چین یکی از کشورهایی بود که به این اقدام اعتراض نکرد. در گزارش‌هایی هم که این روزها در رابطه با سفر شی به هند منتشر می‌شوند، از مودی به‌عنوان طرفدار پروپا قرص چین نام برده می‌شود.

شی جین پینگ که در راس یک هیات یکصد نفره اقتصادی به هند رفته، در سخنرانی خود در احمدآباد بیش از هر چیز از بهبود مناسبات اقتصادی دو طرف سخن گفت. چین در پنج سال آینده ۲۰میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری خواهد کرد. تمایل چین به همکاری گسترده در زمینه‌ مخابرات، تاسیسات بندری و خط ‌آهن است، اما مقامات هندی از سرمایه‌گذاری چین در بخش مخابرات و ایجاد بنادر چندان خرسند نیستند. شماری از اعضای بلندپایه حزب حاکم ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» که مودی رهبری آن را به‌عهده دارد، این دو بخش را از نظر اطلاعاتی و اقتصادی حساس می‌دانند و از جاسوسی و نفوذ چین در آنها بیم دارند.

بنا بر اظهارات رییس‌جمهور چین، کشورش دو پارک صنعتی در هند می‌سازد و از این طریق به اشتغال در این کشور کمک می‌کند. شی جین پینگ تاکید کرد: «اگر هند و چین همصدا شوند، جهان به آنها گوش فرا می‌دهد.»

رییس‌جمهور چین در آستانه سفر خود به هند در مطلبی برای روزنامه هندو نوشته بود: «اگر چین و هند با یکدیگر همکاری کنند، به‌زودی یک قرن آسیایی آغاز خواهد شد؛ قرن نوسازی و رفاه. این دو کشور موتورهای اقتصادی آسیا هستند و ترکیب انرژی چین و خرد هند نیروی غیرقابل وصف را به جریان می‌اندازد.»

به گزارش رسانه‌های هندی، ساعاتی پیش از سخنرانی رییس‌جمهور چین در احمدآباد حدود ۱۰۰۰ سرباز چینی وارد خاک هند شدند. شبکه تلویزیونی هندی ان دی پیش‌تر گزارش داده بود که در روزهای گذشته سربازان چینی پنج کیلومتر در خاک هند نفوذ کرده و قصد ایجاد یک جاده را داشته‌اند.

مودی گفت که در دیدار با شی نگرانی خود از این بابت را با او در میان گذاشته است. رییس‌جمهور چین تاکید کرده مشکلات مرزی حل خواهند شد و این مسایل نباید بر روابط دو کشور تاثیر بگذارند. با وجود کشاکش‌های مرزی، چین بزرگ‌ترین شریک تجاری هند به‌شمار می‌رود. البته نسبت واردات و صادرات میان دو کشور متناسب نیست. میزان صادرات چین به هند به‌مراتب بیشتر از واردات کالاهای هندی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر