نرخ بهره امریکا تغییری نکرد

۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۳۲۸

بالاخره انتظار سرمایه‌گذاران برای انتشار نتایج حاصل از جلسه کمیته بازار آزاد بانک مرکزی امریکا به‌سر رسید و مقامات ارشد این بانک بار دیگر به نگهداری نرخ بهره نزدیک به عدد صفر رای دادند و افزایش نرخ بهره را به زمانی مناسب موکول کردند.

به گزارش رویترز، اعضای بانک مرکزی امریکا‌ سرعت رشد اقتصادی را متوسط خواندند و از بابت وجود نرخ تورم زیر هدف 2درصد، ابراز نارضایتی کردند. فدرال رزرو امریکا، باز هم رشد تمامی ابعاد اقتصادی را برای افزایش نرخ بهره ضروری دانست و تاکید کرد برای تصمیم‌گیری در این باره باید طیف وسیعی از اطلاعات و آمارهای اقتصادی مورد بررسی قرار گیرند.

در این جلسه میزان 10میلیارد دیگر از محرک‌های پولی کاسته شد و توافقی دوباره برای توقف کامل بازخرید اوراق قرضه دولتی امریکا (15میلیارد باقی مانده) در ماه اکتبر، به انجام رسید.

«جانت یلن»‌ رییس فدرال رزرو امریکا در نشست خبری خود گفت: بازار نیروی کار هنوز به‌طور کامل بهبود نیافته و هنوز افراد زیادی جویای شغل هستند. وی ‌تاکید کرد که فرارسیدن زمان مناسب افزایش نرخ بهره، با بهبود و ثبات شرایط اقتصادی رقم خواهد خورد نه با اتکا به جدول زمان‌بندی شده. یلن در این جلسه اعلام کرد، افزایش زودهنگام نرخ بهره به شرط رشد چشمگیر و قابل قبول بازار نیروی کار امکان‌پذیر خواهد بود ولی در غیر این‌صورت، نگهداری این نرخ در نزدیکی عدد صفر، به مدت طولانی‌تری دردستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس، فدرال رزرو در گزارش خود تاکید کرده است که دلیل عدم افزایش نرخ بهره این است که طیف گسترده‌یی از معیارهای اقتصادی امریکا هنوز کمتر از میانگین مطلوب است. پیش از این موافقان افزایش نرخ بهره، رشد اقتصادی امریکا را دلیلی بر این تصمیم عنوان می‌کردند. جان سیلویا، اقتصاددان ارشد موسسه «ولز فارگو» پس از این نشست گفت، مقامات بانک مرکزی امریکا می‌خواهند اجازه دهند تا فعالان بازارها بدانند که آنها برای افزایش زودهنگام نرخ بهره آمادگی ندارند. وی در ادامه اشاره کرد، ایستادگی نرخ تورم زیر سطح مورد انتظار (2درصد)، باعث شده مقامات فدرال رزرو، زمان طولانی‌تری را برای افزایش نرخ بهره درنظر گیرند. «میاک ارون» مشاور و استراتژیست سرمایه‌گذاری گفت: به اعتقاد بانک مرکزی امریکا، اقتصاد این کشور هنوز برای رشد بیشتر کار دارد اما رو به رشد است. بعد از انتشار این گزارش ارزش بورس بالا رفت و ظاهرا تجار از اینکه فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره عجله‌یی نداشته است، خوشحال بودند. قبل از انتشار گزارش فدرال رزرو، کشورهای پیشرفته مالی گوش به زنگ بودند که آیا فدرال رزرو از واژه معروف «زمان قابل‌توجهی» که طی دوره‌های گذشته به‌کرات درباره نرخ بهره به‌کار برده است دوباره استفاده خواهد کرد یا نه؟

این مرکز مالی از ماه مارس و بعد از پایان برنامه خرید اوراق قرضه مرتب گفته است که نرخ بهره را برای «زمان قابل‌توجهی» در محدوده صفر نگه می‌دارد. مقامات بانک مرکزی امریکا، برآورد خود از نرخ وجوه فدرال در پایان سال 2015 را به‌طور متوسط از سطح 1.125 به سطح 1.375 افزایش دادند. همچنین بانک مرکزی امریکا در این جلسه از احتمال رسیدن این نرخ (بلندمدت) به سطح 3.75درصد‌ در پایان سال 2017 خبر داد و موجبات کاهش قیمت طلا تا کف 1221 دلار را فراهم آورد.

تاکنون اغلب صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌ها برای افزایش نرخ بهره بلندمدت تا سطح 3.75درصد‌ بود و زمان افزایش آن در هاله‌یی از ابهام وجود داشت. اما مقامات فدرال رزرو در این جلسه، برای نخستین‌بار سال 2017 را برای افزایش نرخ بهره بلندمدت معرفی کردند و از طرفی پیش‌بینی خود را برای میزان رشد نرخ بهره در پایان سال 2015 افزایش دادند. درنظر داشته باشید که برخلاف انتظار بسیاری از فعالان بازار، فدرال رزرو امریکا در این جلسه هیچ صحبتی از زمان افزایش نرخ بهره به میان نیاورد و باردیگر تاریخ رشد این نرخ را وابسته به شرایط اقتصادی دانستند. جانت یلن رییس این بانک روز چهارشنبه آینده در یک کنفرانس خبری زوایای جدیدی را از اهداف این مرکز مالی بیان خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر