اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۹۰

پیشنهاد بحرین به روسیه برای ایجاد بانک اسلامی

«احمد السعاتی» سفیر بحرین در روسیه اعلام کرد که کشورش به روسیه پیشنهاد کرده برای سهولت در روابط تجاری بانک اسلامی در روسیه تاسیس کند. این بانک براساس اصول اسلامی کار خواهد کرد. او در مصاحبه با تلویزیون «روسیه-24» گفت: «برای آنکه همکاری بانکی ما و روسیه توسعه پیدا کند ایجاد بانک اسلامی مشترک روسیه با برخی دولت‌های عربی یا بحرین ضروری است و این مساله به نیازی مبرم در شرایط حاضر تبدیل شده است.» بانکداری اسلامی نوعی از فعالیت‌های بانکی با رعایت اصولی است که با قواعد اسلامی سازگاری داشته باشد. به‌طور مثال، در امور مالی اسلامی دریافت سود و سرمایه‌گذاری پول در تولید مواد الکلی و صنایع حرام، ازجمله قماربازی ممنوع است.


برگزاری نخستین نمایشگاه گوشی موبایل در کابل

ضیاالحق ضیاء مدیرعامل «شرکت مدرن میتد» گفت که نخستین نمایشگاه گوشی‌های تلفن همراه با حضور ۱۵شرکت واردکننده گوشی همراه و شرکت‌های مخابراتی، به هدف توسعه بازار گوشی‌های تلفن همراه در داخل کشور در کابل با نمایش محصولات خارجی آغاز به کار کرده است. به گفته ضیاءالحق در سه ساعت نخست برگزاری این نمایشگاه حدود ۱۰هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کرده و انتظار می‌رود که بیش از ۳۰هزار نفر در سه روزی که این نمایشگاه باز است، از این نمایشگاه دیدن کنند. قرار است این نمایشگاه به‌صورت ماهانه در کابل برگزار شود. افغانستان در حال حاضر یکی از بازارهای مصرفی گوشی‌های موبایل است درحالی که خود هیچ محصول تولیدی ندارد. براساس آمار وزارت مخابرات افغانستان، در این کشور بیش از ۲۳میلیون کاربر تلفن همراه هستند و بیش از 4/2میلیارد دلار در عرصه مخابراتی در افغانستان سرمایه‌گذاری شده است.


عربستان درآستانه کسری بودجه قرار دارد

مقامات سعودی به‌علت کاهش بهای نفت، در پرداخت‌های خود به شرکت‌های مسوول طرح‌های زیربنایی 6ماه تاخیر داشته‌اند. در آینده‌یی نزدیک این کشور ممکن است برای نخستین‌بار از سال2009 با کسری بودجه مواجه شود. به گزارش اسپوتنیک، دولت عربستان‌سعودی که می‌خواهد از موجودی صندوق‌هایش کسر نشود دست‌کم در 6ماه گذشته بسیاری از پرداخت‌های خود را به تاخیر انداخته است. مهلت پرداخت‌ها در سال2015 نیز تمدید شده‌اند و دولت می‌خواهد در مبلغ قراردادهای منعقد شده تجدیدنظر کند و آنها را کاهش دهد. در فضای کاهش شدید بهای نفت که تقریبا 80درصد درآمدهای عربستان‌سعودی را تشکیل می‌دهد، این کشور مجبور شده است به ذخایر بین‌المللی متوسل شود و هزینه‌های خود را کاهش دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر