دریچه

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۷۰

چین به‌دنبال طلای سرخ هرات

گروه جهان چین به‌دنبال دادوستد تجارتی با بازرگانان هراتی است و تصمیم دارد که به تنهایی خریدار زعفران هرات شود؛ زعفرانی که در یک‌دهه گذشته بارها مقام نخست زعفران برتر جهان را با خود همراه کرده است.

به نوشته روزنامه هشت صبح افغانستان، وینگ شی جون، سفیر چین در سفر اخیرش به هرات بیش از سر و کله‌زدن درباره مسائل سیاسی، به‌دنبال پیدا کردن شرکای اقتصادی بود. این دپیلمات چینی در دیدار با والی هرات گفته نمونه‌های مختلفی از طلای سرخ هرات در لابراتوارهای چین درحال آزمایش است و به زودی زمینه سرمایه‌گذاری بیشتر چینی‌ها در هرات به‌ویژه در بخش خریداری زعفران آغاز خواهد شد. وی حتی گفته که اگر رفت‌وآمد بازرگانان چینی به هرات افزایش یابد و زعفران زمینه‌ساز دادوستد بیشتر شود، کشورش در هرات برای ایجاد سهولت بیشتر، کنسول‌گری باز خواهد کرد.

روزنامه هشت صبح افغانستان می‌نویسد، چینی‌ها که در یکی دودهه اخیر محور سیاستشان گسترش روابط اقتصادی با کشورهای مختلف است، به خوبی می‌دانند که زعفران هرات می‌تواند برایشان درآمدزا باشد. برای بازرگانان هراتی نیز که همواره در بسته‌بندی و نقل‌وانتقال زعفران با مشکل روبه‌رو بودند، حالا فرصت مناسبی ایجاد شده تا بتوانند کالاهای خود را سهل‌تر از گذشته به خارج از افغانستان صادر کنند.

سفیر چین در دیدارش از هرات تنها به موضوع خرید زعفران هرات اشاره نکرده، بلکه کشورش را مشتری سنگ مرمر و قالی هرات خوانده است. اما زعفران هرات حتی در سطح جهان نیز مشتریان پروپاقرصی دارد. برآورد‌های اداره زراعت هرات نشان می‌دهد که محصول زعفران امسال در هرات، به بیش از ۴هزار کیلوگرم خواهد رسید. در سال‌های اخیر علاقه‌مندی روزافزون مردم ولایت هرات به کشت زعفران، باعث شده تا زمین‌های تحت کشت این گیاه در سال جاری به حدود ۸۵۰هکتار برسد.

کمبود آزمایشگاه‌های پیشرفته در زمینه تشخیص کیفیت زعفران، نبود نشان تجارتی زعفران افغانستان و عدم ثبت افغانستان به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده زعفران درجه یک در فهرست جهانی کشورهای مولد زعفران، همواره از عمده‌ترین مشکلاتی عنوان شده که تاجران هراتی با آن دست به گریبان بوده‌اند، به‌نظر می‎رسد که معامله زعفران با چینایی‌ها بر علاوه مفادی که به بازرگانان چینی و افغان می‌رساند، می‌تواند فرصتی مناسب برای رفع و برطرف ساختن برخی از این مشکلات باشد.

برای نخستین‌بار در افغانستان، هرات زعفران را به عنوان بهترین بدیل برای کشت خشخاش انتخاب کرد، حالا پیاز این گیاه در ۲۴ ولایت این کشور توزیع می‌شود. بارها گفته شده اگر شرایط برای ترویج کشت زعفران مهیا شود، انقلاب زراعتی، رفاه دهقانان و بهبود اقتصاد را در افغانستان به‌دنبال خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر