بدترین فصل بازارهای سهام در 4 سال گذشته

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۲۲۸


گروه جهان زیانِ بازارهای جهانی از ابتدای ماه جولای نزدیک به 11هزارمیلیارد دلار دلار تخمین زده می‌شود، برای همین سه ماهه گذشته بدترین فصل چهارسال پیش لقب گرفته است.

به گزارش یورونیوز، پاییزی تیره و تار بر نتایج سه ماه سوم بازارهای جهانی سایه انداخته و شاخص‌های سهام به اعماقی خطرناک سقوط کرده‌اند. حالا همه چشم‌ها به فصل اعلام پیش‌بینی درآمد شرکت‌های بزرگ دوخته شده است و به گفته تحلیلگران، با توجه به متوقف شدن پیش‌بینی‌ها چندان امیدوارکننده نیست.

بنا بر این گزارش، درطول چهارسال گذشته، بازارهای مالی شاهد چنین سه‌ماهه بدی نبوده‌اند، سقوط‌های پی درپی سبب شد که بازارها این فصل را با نتایجی منفی به پایان برسانند. بیشترین ضربه را بازارهای سهام آسیایی متحمل شدند و سه‌ماهه سوم را با زیانی چشمگیر به پایان بردند. بازار شانگهای، در روز ۲۴ ماه آگوست، شامل حراجِ سنگینی بود که اثرش تا پایان سه‌ماهه سوم باقی ماند و نزدیک به ۲۷درصد از ارزش خود را از دست داد، هانگ‌سنگ حدود ۲۸درصد کاهش یافت، سنگاپور 20.5درصد سقوط کرد و شاخص نیکی 12.07درصد پایین رفت.

درخاورمیانه بیشتر زیان‌ها درکشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و بازارهای مصر روی داد و آنها به ‌ویژه با سقوط بهای نفت، فصل بسیار سختی را از سر گذراندند. درمیان بازار کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس کمترین آسیب را بازار ابوظبی با ۱۲درصد افت و بیشترین ضرر را بازار عربستان سعودی با ۱۸درصد و پس از آن مصر با ۱۴درصد متحمل شدند. بازارهای حوزه پولی یورو بدترین عملکرد ممکن را از زمان آغاز بحران سال۲۰۱۱ داشتند، ارزش سهام به سبب دلایلی چند ازجمله بحران مهاجران و همچنین رسوایی شرکت فولکس واگن افت کرد. شاخص داکس سه ماه سوم سال را با افتی 12.77درصدی در اسپانیا و با سقوطی برابر ۱۰درصد در بریتانیا به پایان برد درحالی که این شاخص در فرانسه با کمترین نزول تنها 7.89درصد پایین آمد.

وال‌استریت هم از این تاثیر منفی بی‌بهره نماند، بانک مرکزی ایالات متحده، درکنار عومل بیرونی با به تعویق انداختن پی درپی نرخ بهره، نقش مهمی در این زیان‌ها داشت. بنابراین سه‌ماهه سوم سال مالی با سقوط 7درصدی شاخص اس‌اندپی و نزول 8درصدی شاخص داو جونز به پایان رسید. حالا بازارها و سرمایه‌گذاران منتظر اعلام درآمد شرکت‌های بزرگ هستند که این ماه آغاز می‌شود، بسیاری از شرکت‌ها با چشم‌اندازی بدبینانه درآمدهای خود در سال۲۰۱۶ را پایین‌تر پیش‌بینی کرده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر