روزهای بد وال‌استریت و توکیو

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۹۷

گروه جهان|

نگرانی سرمایه‌گذاران وال‌استریت برای سلامت اقتصاد چین و تاثیری که می‌تواند این موضوع روی سیاست نرخ بهره در امریکا داشته باشد، از عواملی بود که باعث شد تا شاخص‌های سهام در روز دوشنبه تنزل کند.

به گزارش رویترز، با اینکه سرمایه‌گذاران وال‌استریت چشم به آمار اقتصادی از چین دارند و برای شرایط این اقتصاد نگران هستند اما شرایط سهام بیوتک که سهام شرکت‌های داروسازی است، بیشترین تاثیر را بر وضعیت بازار دارد. نه تنها هیلاری کلینتون بلکه بسیاری از اعضای دموکرات کنگره در روزهای اخیر به قیمت‌های گران داروهای دو شرکت داروسازی بزرگ مانند شرکت داروسازی بین‌المللی والنت کانادا، اعتراض کردند. هیلاری کلینتون هم گفته بود که اگر رییس‌جمهور شود، طرحی دارد تا مانع افزایش قیمت برخی داروهای خاص شود. این اعتراضات سبب شده است تا سهام بخش بیوتکنولوژی زیر مجموعه هر سه شاخص در روزهای اخیر تنزل کنند.

از طرف دیگر، در چین گزارشی نشان می‌دهد که نرخ سود شرکت‌های صنعتی در این کشور 8.8درصد کاهش یافته است که باعث تنزل ارزش سهام شرکت‌های انرژی و تولید‌کننده‌های مواد خام در امریکا هم شد. این دو خبر بر جریان بازار اثر گذاشت و گزارش افزایش میزان هزینه امریکایی‌ها در ماه آگوست هم نتوانست روحیه بازار را تغییر دهد زیرا با اینکه خبر خوبی بود اما این خبر می‌تواند احتمال افزایش نرخ بهره را تقویت کند.

رییس بانک مرکزی نیویورک، ویلیام دادلی گفت که نرخ بهره می‌تواند در ماه اکتبر افزایش یابد. روسای بانک‌های مرکزی ایالات مختلف امریکا که کمیته تصمیم‌گیری در مورد نرخ بهره را تشکیل می‌دهند در این هفته سخنرانی خواهند کرد و خانم ژانت یلن رییس بانک مرکزی امریکا هم امروز سخن خواهد گفت و بازار منتظر است تا از سخنان آنها سیاست بانک در مورد نرخ بهره را در ماه آینده حدس بزند.

شاخص سهام داوجونز، 1.92درصد از دست داد و به واحد 16001.89رسید. شاخص سهام استاندارد‌اندپورز 2.57درصد از دست داد و به واحد 1881.77 رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم 3درصد از دست داد تا در واحد 4543.97 ببندد.

وضعیت اقتصاد چین نیز باعث نگرانی سرمایه‌گذاران ژاپنی شد که بزرگ‌ترین شریک تجاری چین به حساب می‌آید. کارشناسان می‌گویند تاثیر اخبار اقتصادی چین روی بازار سهام توکیو، به این دلیل است که اقتصاد این کشور صادرات‌محور به حساب می‌آید و به همین علت تاثیرات شدید است.

شاخص سهام نیکی 4.1درصد از دست داد و به قلمرو منفی لغزید و به واحد 16.938.84 رسید. این پایین‌ترین حد شاخص نیکی از ژانویه تاکنون است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر