اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۴۳۸

افزایش میانگین تولید نفت عراق

استاندار واسط در عراق در 180کیلومتری جنوب شرق بغداد از افزایش میانگین تولید نفت در دو میدان نفتی الاحدب و بدره به 185هزار بشکه در روز خبر داد. مالک خلف به خبرگزاری آلمان گفت: «میانگین تولید نفت در میدان نفتی الاحدب در غرب منطقه الکوت به 140هزار بشکه در روز افزایش یافته و ظرفیت تولید اولیه میدان نفتی البدره در شرق این منطقه نیز از 35هزار بشکه به 45هزار بشکه در روز افزایش یافته است. بنابراین مجموع تولید نفت استان واسط عراق 85هزار بشکه در روز افزایش یافت.»


افزایش کشت زعفران در ولایت هرات

فقیر احمد، سخنگوی رییس زراعت و مالداری ولایت هرات گفت: در سال جاری 146 تن پیاز زعفران از کشاورزان این ولایت خریداری و به ولایات دیگر انتقال می‌یابد. رییس زراعت هرات در ادامه گفت: «سال گذشته 860هکتار زمین تحت کشت زعفران قرار گرفته بود که این رقم در سال روان به 960هکتار رسیده است و در سال جاری مساحت زیر کشت گیاه زعفران در این ولایت نیز افزایش خواهد یافت.» براساس ارزیابی‌های انجام شده میزان برداشت نبات زعفران در سال جاری با توجه به افزایش سطح کشت آن افزایش خواهد یافت و بیش از 6هزار خانوار در ولایت هرات درعرصه کشت و برداشت زعفران مشغول به کار هستند. سطح کشت زعفران از چند سال قبل تا به امروز در هرات رواج یافته و در رشد اقتصادی کشاورزان نقش اساسی داشته است و همچنان این گیاه به عنوان کشت جایگزین کوکنار در هرات رواج خوبی یافته است.


تصویب قیمت فروش گاز روسیه به اوکراین

نخست‌وزیر روسیه ساعاتی قبل از برگزاری نشست سه جانبه گازی مسکو، کی یف و کمیسیون اروپا در بروکسل، حکم تنظیم قیمت صادرات گاز روسیه به اوکراین را صادر کرد. به گزارش رویترز، براساس این حکم، قیمت گاز صادراتی روسیه به اوکراین در سطوح مشابه عرضه گاز طبیعی به کشورهای هم‌مرز اوکراین تنظیم شده است، اما مسکو قیمت تعیین شده برای بسته زمستانی را که از یکم ماه اکتبر تا ٣١ دسامبر ادامه خواهد داشت، اعلام نکرده است. اوکراین اعلام کرده که قیمت ٢٢٠دلار به ازای هر هزار مترمکعب گاز دریافتی از روسیه قابل قبول خواهد بود، درحالی که مسکو رقم ٢٥٠دلار را مناسب‌تر می‌داند. مسکو و کی‌یف پارسال توافق کردند که در یک بسته زمستانی روسیه به ازای هر هزار مترمکعب و با پیش‌پرداخت ١٠٠دلار تخفیف به اوکراین بدهد. مهلت توافقنامه یادشده در یکم جولای امسال به پایان رسید و از آن پس تاکنون هیچ توافق جدیدی صورت نگرفته است. مسکو همچنین در ماه جولای پس از اینکه گاز پازپروم اعلام کرد که کی‌یف قادر به پیش‌پرداخت برای دریافت گاز درآینده نبوده است، عرضه گاز را به اوکراین متوقف کرد. نیمی از عرضه گاز روسیه به اروپا از خاک اوکراین ترانزیت می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر