چرخش تاریخی در رویکرد نظامی ژاپن

۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۵۹

گروه جهان

با تصویب طرح تغییرات در سیاست دفاعی و امنیتی در مجلس سنای ژاپن، ارتش این کشور برای نخستین‌بار از زمان جنگ دوم جهانی می‌تواند در عملیات و درگیری‌های برون مرزی شرکت کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصویب این طرح در مجلس سنای ژاپن، با وجود مخالفت شدید حزب اپوزیسیون در پارلمان این کشور انجام گرفت. این طرح با مخالفت‌های گسترده‌یی در جامعه مدنی ژاپن روبه‌رو شده است. همزمان با رأی‌گیری نمایندگان، بیش از ١٠هزار نفر برای اعتراض به این طرح در برابر ساختمان پارلمان ژاپن دست به تظاهرات زدند. همچنین پس از تصویب این طرح، امروز ده‌ها هزار نفر در ژاپن دست به تظاهرات زدند و مخالفت خود با تصویب این طرح را اعلام کردند. خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که اصرار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در تصویب این طرح، با مخالفت‌های گسترده‌یی در جامعه مدنی ژاپن روبه‌رو شده و در نتیجه محبوبیت مردمی وی به نحو محسوسی کاهش یافته است. تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در ژاپن نشان می‌دهند که اکثریت مردم ژاپن مخالف این اصلاحات هستند. به گفته مخالفان، این تغییرات به منزله وداع با سیاست صلح‌جویانه ژاپن پس از آخرین جنگ جهانی و بازگشت این کشور به رویکرد نظامی‌گری دوران

گذشته است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، در دفاع از این قانون گفته است: «با توجه به افزایش شدید قدرت نظامی چین و وجود یک کره شمالی بدون ثبات در مجاورت ژاپن، این تغییرات برای تضمین امنیت و حفظ ژاپن ضرورت دارد.» وی همچنین افزایش قدرت نظامی ژاپن را در جهت حفظ جان مردم ژاپن و جلوگیری از جنگ‌های احتمالی آینده دانسته است. تغییر دکترین نظامی ژاپن نیازمند تفاسیر جدید در قانون اساسی این کشور بود که دولت محافظه‌کار شینزوآبه مقدمات آن را از سال ۲۰۱۴ میلادی فراهم کرده بود. این قانون پیش از تصویب در مجلس سنای ژاپن، پیش‌تر با اکثریت قابل توجهی در مجلس عوام این کشور به تصویب رسیده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر