اجرای تسهیلات تجاری بیشتر امریکا برای کوبا

۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۰۵۸

گروه جهان

ایالات متحده گام‌های بیشتری در جهت سبک کردن تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا برداشته است. تسهیلاتی که کاخ سفید اعلام کرده، از حدی که پیش از این انتظار می‌رفت، بیشتر است. این تسهیلات از امروز (دوشنبه) اجرایی می‌شود. به گزارش دویچه‌وله، طبق مقررات تازه دادوستد سرمایه‌داران امریکایی با کوبا و همچنین سفر شهروندان امریکایی به این کشور سوسیالیستی تسهیل می‌شود. جک لو، وزیر دارایی امریکا، گفت که این تصمیم‌گیری قاطعیت دولت باراک اوباما را در حمایت از دگرگونی سازنده در وضعیت زندگی مردم کوبا نشان می‌دهد. تسهیلات تازه دولت ایالات متحده هم به عرضه‌کنندگان ارتباطات و اینترنت مربوط می‌شود و هم به سرمایه‌گذاران و بانکداران. به علاوه انتقال گردشگران و معاملات تجارتی از طریق دریایی به حد بی‌سابقه‌یی امکان‌پذیر می‌شود.

این مقررات از دوشنبه (امروز) وارد مرحله عملی می‌شود. باراک اوباما خواهان رفع کامل تحریم‌های اقتصادی از کوباست، اما این موضوع به تصویب کنگره نیاز دارد. دولت کمونیستی کوبا همچنان در میان نمایندگان وابسته به حزب جمهوری‌خواه در کنگره ایالات متحده دشمنان فراوان دارد و آنها با بهبود روابط با کوبا مخالف هستند.

باراک اوباما و رائول کاسترو، رهبر کوبا، در دسامبر ۲۰۱۴ در اقدامی تاریخی اعلام کردند که قصد دارند روابط میان دو کشور را به حالت عادی در آورند. مناسبات دو کشور از حدود ۵۵ سال پیش و پیروزی انقلاب چریکی در کوبا به رهبری فیدل کاسترو خصمانه بوده است.

به دنبال دیدار سران دو کشور، اوباما به رفع برخی از تحریم‌ها علیه کوبا دستور داد. افزون بر این به دستور اوباما نام کوبا از لیست کشورها و ارگان‌های حامی تروریسم بیرون آمد. در ماه‌های اخیر دو کشور سفارتخانه‌های خود را پس از ده‌ها سال به‌طور متقابل بازگشایی کردند. پاپ، پیشوای کاتولیک‌های جهان، از لغو تدابیر تحریمی علیه کوبا و بیرون آمدن کوبا از انزوا حمایت کرده است. آخرین گام در بهبود روابط امریکا و کوبا در آستانه سفر پاپ به امریکای شمالی و لاتین صورت گرفته است. پاپ شنبه وارد هاوانا می‌شود و 4روز در کوبا اقامت می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر