گروه جهان
یک مجموعه فرودگاههای ساخته شده توسط ناتو برای مبارزه با طالبان، با هدف ارتقای هوانوردی مدنی به دولت افغانستان واگذار شده به این امید که این فرودگاهها نه تنها به تجارت منطقهیی بلکه به صنعت گردشگری پویایی بخشد. به گزارش آسوشیتدپرس، این 8 فرودگاه به ارزش 2میلیارد دلار در اطراف زمین کوهستانی و محصور به خشکی پراکنده شدهاند که عدم وجود خطوط راهآهن یا جادههای مناسب در آن عمدتا سفر به این ناحیه را به ماجراجویی خطرناک تبدیل میکند. محمد داوودسلطانزی، یکی از قانونگذاران سابق که از طرف دولت بر این پروژه نظارت دارد، گفت: «این فرودگاهها که در خود شهرهایی را گنجانده و هزاران نیروی خارجی را که در حال خارج شدن از افغانستان هستند، اسکان داده، به جاده ابریشم مدرن منتهی میشود و در نهایت افغانستان را به آسیای جنوبی و مرکزی و دورتر وصل میکند.» جمعیت میلیاردی آسیا و خاورمیانه را میتوان به عنوان تعداد زیادی توریست و فعالیتهای مرتبط با آن یعنی صادرات، واردات، مسافربری و حمل بار نگریست. افراد خوشبین به تهدیدهای طالبان مبنی بر هدفگیری هواپیماها هنگام فرود وقعی نمینهند و مقامات میگویند، شبهنظامیان در حال حاضر این توانایی را ندارند و سفر هوایی در حال حاضر یکی از امنترین و منطقیترین گزینههاست. تاد سمونیت، ژنرال امریکایی که بر 5میلیارد دلار کمک مالی به بخش امنیتی افغانستان نظارت دارد، گفت: «تصمیم واگذاری این فرودگاهها به دولت کابل به جای تعطیلی آنها، با دولت اشرفغنی، رییسجمهوری افغانستان پس از به قدرت رسیدنش اتخاذ شد و گمان میرود که این اقدام به آغاز سریع تحول اقتصادی افغانستان کمک کند.» براساس توافقی که با امریکا صورت گرفته تنها این تاسیسات به کابل واگذار میشود در حالی که فرودگاهها و پایگاههای نظامی کوچک و دور افتاده بسته خواهند شد. افغانستان تاسیسات زیربنایی هوانوردی دارد اما بسیار قدیمی هستند. داوودعلینجفی، وزیر سابق حملونقل هوانوردی مدنی افغانستان گفت: «اگر کنترل این فرودگاهها به دولت کابل محول شود، فساد افزایش خواهد یافت و دولت ظرفیت اداره این فرودگاهها را ندارد. بسیاری از کارکنان تعلیم دیده نیز به خاطر درآمد بالاتر این صنعت را رها کرده و به بخش خصوصی رفتهاند. خصوصیسازی این فرودگاههای جدید بسیار مهم خواهد بود.»