برای افزایش نرخ بهره امریکا آماده‌ایم

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۸۰

گروه جهان

روسای بانک‌های مرکزی جهان به همتایان امریکایی خود گفته‌اند که برای افزایش نرخ بهره در ایالات متحده آماده هستند و ترجیح می‌دهند که بانک مرکزی امریکا این اقدام را بدون تاخیر انجام دهد.

به گزارش رویترز، کمیته بازار آزاد بانک مرکزی امریکا در روزهای 16و 17سپتامبر نشستی را برگزار خواهد کرد که به‌ زعم بسیاری از اقتصاددانان، فدرال‌رزرو در این تاریخ اقدام به افزایش نرخ‌های بهره خواهد کرد. در صورتی‌ که این اتفاق رخ دهد، این برای نخستین ‌بار از سال 2008 و شیوع بحران مالی بزرگ خواهد بود که نرخ بهره در امریکا از رقم نزدیک به صفر افزایش می‌یابد.

بنا بر این گزارش در کنفرانس روسای بانک‌های مرکزی جهان در جکسون هول، پیامی که در جلسات محرمانه و عمومی میان سیاست‌گذاران رد و بدل می‌شد، این بود که بانک مرکزی امریکا یک سال پس از افزایش قدرت دلار به دنبال افزایش نرخ بهره است و بازارهای جهانی برای این اقدام آمادگی دارد. نشست روسای بانک‌های مرکزی جهان در شرایطی برگزار شد که در پی «دوشنبه سیاه» هفته گذشته شاخص‌های سهام ازجمله داوجونز بیش از 1000واحد سقوط کرد. این امر به ‌دلیل سقوط بازارهای جهانی و نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی چین رخ داد. اما پس از اینکه مشخص شد اقتصاد امریکا در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد، شاخص‌های سهام دوباره بهبود یافت. به گزارش رویترز، نوسانات بازار ارز شاید برخی را نسبت به تبعات افزایش نرخ بهره در امریکا نگران کرده باشد اما برای آگوستین کارستینز، رییس بانک مرکزی مکزیک، افزایش نرخ بهره در کشور همسایه می‌تواند نشانه‌ مثبتی از سلامت اقتصاد باشد حتی اگر این اقدام باعث به چالش کشیده شدن اقتصاد مکزیک شود. به اعتقاد کارشناسان، یکی از مواردی که بانک مرکزی امریکا برای افزایش نرخ بهره به آن توجه می‌کند، ‌رشد دستمزدهاست. این یک عنصر کلیدی در تورم است و اگر بانک مرکزی امریکا تصمیم خود مبنی بر افزایش نرخ بهره را قطعی کند بدین معناست که وضعیت سلامت اقتصاد امریکا را تایید کرده است. کارستینز در این باره به رویترز گفته است: «اگر بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را افزایش دهد شاید تورم دستخوش تغییر شود اما مهم‌تر این است که بیکاری درحال کاهش است و اقتصاد درحال بهبود. برای ما این خبر بسیار خوبی است.»

درحالی که یائو یودونگ، رییس موسسه تحقیقاتی امور بانکی و مالی بانک خلق چین هفته گذشته بانک مرکزی امریکا را به دلیل نوسانات بازار سهام سرزنش کرده و گفته که افزایش نرخ بهره در ایالات متحده باید به تعویق بیفتد بیشتر بانک‌های مرکزی اقتصادهای نوظهور در تماس با رویترز گفته‌اند که برای این اقدام امریکا خود را آماده کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، تاثیر سیاست‌های مالی آسان‌تر امریکا هم‌اکنون نیز در برخی کشورها مانند شیلی و سوییس احساس می‌شود. گفته می‌شود که تورم سالانه در شیلی به بالاتر از نرخ تورم هدف (یعنی حدود 2تا 4درصد) رسیده است. رودریگو ورگارا، رییس بانک مرکزی شیلی به رویترز گفته است: «همسو با درونی کردن سیر تکاملی بانک مرکزی امریکا توسط کشورها، امریکای لاتین شاهد افزایش تورم بوده است.» طبق شاخص پی‌سی‌ای (PCE) درحال حاضر قیمت‌های مصرف‌کننده طی سال گذشته تاکنون تنها 0.3درصد افزایش یافته که دلیل عمده آن افت جهانی قیمت نفت ‌خام همچنین کاهش تقاضا در چین و سایر نقاط جهان است. فدرال‌رزرو در چشم‌انداز خود از تورم، اندازه اصلی تورم را بدون لحاظ قیمت‌های نفت و مواد غذایی در نظر می‌گیرد که بدین‌ ترتیب اندازه اصلی تورم برای سال آینده در امریکا بالاتر از نرخ 1.2درصدی در ماه جولای بین 1.6تا 1.9درصد پیش‌بینی شده است. کارشناسان در میان عواملی که تورم را پایین نگه می‌دارند به افزایش 17درصدی ارزش دلار از تابستان سال گذشته تاکنون اشاره می‌کنند که هزینه کالاهای وارداتی را کاهش داده است.

جبهه مشترک چین و صندوق بین‌المللی پول

به گزارش رویترز جیمز بولارد، ‌رییس بانک فدرال سنت لوئیس در مصاحبه با این خبرگزاری با اشاره به نوسانات بازار سهام به ‌ویژه در چند هفته اخیر گفته است: «بازارهای نوظهور و اقتصادهای کوچک‌تر اغلب به ‌دنبال ارز ضعیف‌تر هستند بنابراین از نگاه آنها حرکت بانک مرکزی امریکا به سوی افزایش نرخ بهره می‌تواند به آنها کمک کند.»

با این حال افزایش نرخ بهره در امریکا مخالفانی نیز دارد که شناخته‌شده‌ترین آنها بانک خلق چین و صندوق بین‌المللی پول است که اخیرا از بانک مرکزی امریکا خواسته‌اند افزایش نرخ بهره را تا زمانی که اقتصاد جهان جای پای قوی‌تر پیدا کند به تعویق بیندازد. البته به ‌نظر نمی‌رسد که این منتقدان کاری از پیش برده باشند چراکه در نشست اخیر روسای بانک‌های مرکزی جهان شنیده شده که مقام‌های بانک مرکزی امریکا اعلام کرده‌اند زمان افزایش نرخ بهره فرارسیده است. راجان راگورام، رییس بانک مرکزی هند در این کنفرانس گفته است: «مدت‌هاست که افزایش نرخ بهره در امریکا پیش‌بینی شده است. این اتفاق باید یک زمانی بیفتد. همه در این باره می‌دانند اما زمانش را انتخاب کنید.» رویترز نوشته سخنان راجان راگورام، رییس بانک مرکزی هند را روسای بانک‌های ژاپن، کره جنوبی و اندونزی نیز به نوعی تایید کرده‌اند. به عنوان مثال زمانی که از رییس بانک مرکزی اندونزی پرسیده شده که آیا فکر می‌کند بانک مرکزی امریکا در ماه سپتامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد، پاسخ داده است: «هرچه در این باره یقین بیشتری داشته باشید، بهتر است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر