دستگیری شایعه‌پراکن‌هایی که بازار را ترساندند

۱۳۹۴/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۶۷۹

گروه جهان

دولت چین تصمیم گرفته به تلاش‌هایش برای ثبات بازار سهامش از طریق توزیع و فروش سهام پایان دهد و در مقابل به‌دنبال پیدا کردن افرادی بگردد که موجب «بی‌ثبات ‌کردن بازار» شده‌اند.

به گزارش فایننشال تایمز، در طول دو ماه، یک تیم وابسته به صندوق و موسسات سرمایه‌گذاری دولتی تلاش کردند با تزریق 200میلیارد دلار به بازار آن را سر پا نگهدارند در شرایطی که این بازار همچنان 37درصد پایین‌تر از تراز ماه ژوئن است. ماه ژوئن نقطه اوج فعالیت‌های بازارهای سهام چین بود. «شانگهای» و «شنزن» دو بازار بورس اصلی چین در شرق و جنوب این کشور هستند اما نوسانات زیادی را در ماه اخیر تجربه کرده‌اند. شاخص سهام این دو بازار هفته گذشته به‌ترتیب 8.5 و 7.2درصد سقوط کرد که طی 6ماهه گذشته در این کشور بی‌سابقه بوده است.

در این میان رهبران چین احساس می‌کنند که با اجازه ورود بیش از حد اطلاعات به جامعه، کنترل بازار را ازدست داده‌اند. سقوط بازارهای سهام در هفته گذشته بازارهای جهانی را لرزاند. بسیاری، دولتمردان چین را به‌خاطر علنی کردن تصمیم‌شان مبنی بر نخریدن سهامی می‌دانند که در ماه جولای منتشر کردند.

در طول این یک هفته دولت سعی کرد در حاشیه نظاره‌گر بازار باشد اما شاید به‌دلیل تاثیرات گسترده‌یی که فعالیت بازار چین روی بازارهای بورس جهان بر جای نهاد و نیز به این دلیل که بازخورد کسادی بازار در جهان روی فعالیت چین هم تاثیر می‌گذارد، در روز پنج‌شنبه ناگهان تصمیم گرفت با خرید اوراق قرضه در مقیاس بزرگ تغییرات اساسی در بازار ایجاد کند. این موضوع کمک کرد تا سهام شانگهای در مقیاس کوچکی از روند ضررش جلوگیری شود. روز جمعه درنتیجه این امداد دولتی بازار 5درصد ارتقا پیدا کرد. دولت چین بیش از 120میلیارد دلار به طرق مختلف و از صندوق‌های بازنشستگی و بانک به این بازار تزریق کرده اما هنوز شرایط آن عادی نشده است. بسیاری از معامله‌گران و مقامات معتقدند که این نوع از مداخله دولت در بازار به‌خاطر ایجاد یک روند مثبت در بازار خریدوفروش است. درواقع مقصود اصلی دولت این است که بازار را برای رژه بزرگ نظامی در هفتادمین سالگرد پیروزی چین بر ژاپن آماده کند.

به اعتقاد مقامات ارشد تنظیم بازارهای مالی چین، سقوط این بازار یک ناهنجاری بود و با همین استدلال، از خرید اوراق قرضه دولتی در مقیاس بزرگ که اقدامی متعارف برای تنظیم بازار به‌شمار می‌رود، خودداری کرده است. در عوض مقامات به‌دنبال آن هستند تا تمرکز خود را روی افرادی افزایش دهند که موجب آشفتگی بازار شدند. اواخر هفته گذشته یکی از مقامات ارشد تنظیم بازار اوراق بهادار در چین 19نفر از اعضای کارگزاری‌ها، مبادلات و انجمن‌های صنعتی تحت کنترل دولت را احضار کرد و از آنها خواست فعالیت‌های نظارتی‌شان را بر بازار افزایش دهند.

موج دستگیری شایعه‌پراکن‌ها

در همین زمینه یکی از مقامات تنظیم بازار اعلام کرد که 22پرونده درنتیجه «دستکاری و رواج شایعه در بازار» تشکیل شده است. روز سه‌شنبه پس از سقوط 22درصدی بازار که بدترین افت بازار سهام برای نزدیک به 20سال گذشته بود پلیس چین 11نفر را به جرم فعالیت‌های غیرقانونی مشکوک در بازار دستگیر کرد. هفت نفر از آنها مدیران یکی از شرکت‌های معروف در بازار سهام، یک نفر از آنها بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار بانک‌های چین و دو نفر از آنها از مقامات کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین بودند. یک نفر باقی‌مانده هم یکی از روزنامه‌نگاران نشریه معروف «چای‌جینگ» چین بود. روزنامه «چاینا دیلی» نوشت که این افراد ازجمله کسانی هستند که اقداماتی عمدی ازجمله شایعه‌پراکنی برای آشفته کردن بازار انجام داده و اطلاعات نادرستی به رسانه‌ها می‌دادند. خبرنگار مجله «چای‌جینگ» چین که یکی از افراد دستگیر شده در این پرونده محسوب می‌شود، اعتراف کرده که یک گزارش ساختگی درباره بازار بورس چین تهیه و منتشر کرده است. به گفته پلیس مطلب تهیه شده توسط او در نشریه باعث هراس بسیاری از مردم و سرمایه‌گذاران و خروج آنها از بازار شده است.

برخی افراد دیگری که دستگیر شده‌اند تلاش کرده‌اند تا مشخصا به بعضی شرکت‌های خاص برای سود بردن از نابسامانی بازار سهام و اوراق بهادار چین کمک کنند.

خبرنگار دیگری به‌نام «شو لو» که برای ماهنامه معروف سایجین کار می‌کند نیز بعدها دستگیر شد. به گزارش سی‌ان‌ان، جرم او گزارش کردن این مطلب بود که دولت آماده می‌شود با خارج کردن برخی سرمایه‌های خود، به مداخله‌اش در بازار سهام خاتمه دهد. دولت به‌شدت این خبر را تکذیب کرد اما بازار از این خبر تاثیر منفی پذیرفت. از این رو دولت این خبرنگار را عامل چنین تاثیری می‌داند. این خبرنگار با ظاهر شدن در تلویزیون به ایجاد نگرانی در مردم اعتراف و از این اقدام عذرخواهی کرد.

مقابله با نیروهای خارجی

یکی از سیگنال‌های نگران‌کننده برای سرمایه‌گذاران خارجی این است که مقامات به‌شدت دنبال سرکوب «نیروهای خارجی» هستند چراکه معتقدند این مساله در بی‌ثباتی بازار تاثیرگذار بوده است. سرمقاله‌یی در روزنامه دولتی در چین درباره نحوه کنترل این بازار نوشته بود که «اگر مردم ما با همکاری نیروهای خارجی برای تضعیف بازار وارد عمل شده‌اند و به‌دنبال آسیب رساندن به امنیت ملی بودند پس اقدامات باید برای به زانو درآوردن چنین نیروهایی به‌کار گرفته شود.»

در حال حاضر سرمایه‌گذاران جهانی تنها نظاره‌گر این فعالیت‌ها هستند و بیشتر به‌دنبال آن هستند تا بفهمند این شیوه پیگیری ازسوی دولت برای آنها در آینده چه معنی خواهد داشت و بر فعالیت‌های آنها چه تاثیری خواهد گذاشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر