بازار روسیه برای شرکت‌های غربی همچنان جذاب است

۱۳۹۳/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۲۵

امریکا دور تازه‌یی از تحریم‌ها را علیه چند بانک اصلی و شرکت‌های فعال در بخش‌های انرژی و امور دفاعی روسیه اعمال کرده است. حمایت روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین دلیل تصویب این تحریم‌ها بوده است. تحریم‌های امریکا تنها چند ساعت بعداز آغاز کلیک اجرایی شدن تحریم‌های اقتصادی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال شدند. به گزارش بی‌بی‌سی، این تحریم‌ها بر فعالیت‌های روس‌تک، شرکت فعال در بخش فناوری و امور دفاعی و نیز تامین فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت روسیه تاثیر خواهد گذاشت. محدودیت‌های بیشتر اقتصادی علیه روسیه در شرایطی اعمال می‌شود که آتش‌بس در اوکراین برای نزدیک به یک هفته برقرار بوده است، هرچند مواردی از تیراندازی و درگیری پراکنده در شرق اوکراین گزارش شده است. مقام‌های امریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که اگر در راستای برقراری صلح و آرامش در منطقه پیشرفت‌هایی حاصل شود، از شدت تحریم‌های روسیه کاسته خواهد شد و حتی ممکن است کل تحریم‌ها لغو شود.


جذابیت بازارهای روسیه با وجود تحریم

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپایی با وجود پیامدهای منفی تحریم‌ها علیه روسیه را به اجرا درآورده است اما به نظر نمی‌‎رسد که از جذابیت بازارهای روسیه برای شرکت‌های غربی کاسته شده باشد. آلمان قدرتمند‌ترین اقتصاد حوزه پولی یورو به تنهایی یک‌سوم صادرات این منطقه به روسیه را به‌عهده دارد. روسیه یکی از مشتریان مهم خودروهای آلمانی است. شرکت فولکس‌واگن سال گذشته به تنهایی ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به روسیه فروخت.

برخی شرکت‌های اروپایی با وجود اعمال و تشدید تحریم‌های کشورهای غربی و امریکا علیه روسیه تمایل دارند همچنان به فعالیت خود در این کشور ادامه دهند. این شرکت‌ها برای حفظ بازدهی و ارزش سهام خود در بازارهای مالی باید قواعد بازی کشورهای غربی در تحریم روسیه را رعایت کنند.

سرگئی سوملنی، سخنگوی موسسه مشورتی روسیه، در این باره می‌گوید، اگر شرکت‌های غربی می‌خواهند به کار خود در روسیه ادامه دهند، تنها باید چند مرحله ساده را پشت‌سر گذارند. پیش از هر چیز باید تمام روابط تجاری خود را کنترل کنند. زیرا تحریم‌های اروپا و امریکا هرگونه ارتباط تجاری با شرکت‌های مشمول تحریم و شاخه‌های آن را ممنوع کرده است.

سوملنی درباره تغییر احتمالی ساختار کاری شرکت‌های غربی تحت رژیم تحریم‌ها، نیز می‌‎گوید، این مساله شامل شرکت‌هایی خواهد بود که بیش از همه تحت تاثیر بخش‌های مورد تحریم قرار دارند. برای مثال، شرکت‌های آلمانی که تجهیزات نظامی یا تجهیزات با مصرف دوگانه به روسیه صادر می‌کنند یا موسساتی که به طرف‌های روسی فناوری استخراج نفت می‌فروشند، درحال حاضر در بخش تحریم‌ها قرار می‌گیرند. چنین نهادهایی باید در چارچوب کاری خود بازنگری کنند و درباره چگونگی ادامه حضور خود در بازارهای روسیه تصمیم بگیرند. اما باید تصریح کرد که بخش‌های مشمول تحریم‌ها، تعداد نسبتا کمی از شرکت‌ها را دربرمی‌گیرد. به‌طور کلی، اکثر شرکت‌های آلمانی در روسیه، ماشین‌های صنعتی می‌فروشند یا در بخش خدمات مشغول به کار هستند. این حوزه‌ها به‌طور مستقیم از تحریم‌ها تاثیر نمی‌پذیرند. بنابراین، چنین شرکت‌هایی به کار خود ادامه می‌دهند. با این حال آنها باید روابط تجاری خود را مورد بازنگری قرار دهند. با این همه، بازرگانان آلمانی و اروپایی به کار خود در روسیه ادامه خواهند داد چرا که این کشور هنوز یک بازار جذاب برای آنها است. اما به‌طور قطع، این مدار تحریم‌ها که شاهد آن هستیم، به‌هم‌ریختگی‌هایی را در استراتژی بازرگانی شرکت‌ها به همراه دارد. شمار بزرگی از شرکت‌ها، پیشاپیش سرمایه‌گذاری‌هایشان را در پروژه‌های روسی متوقف کرده‌اند و سعی در حفظ سرمایه‌هایشان دارند.

به هرحال، آنها سعی می‌کنند برنامه‌های بلندمدت را حفظ کنند. برای مثال، اکثر شرکت‌های آلمانی فعال در روسیه، بنگاه‌های متوسط اقتصادی‌اند. حدود 6هزار شرکت آلمانی در روسیه حضور دارند. آنها برنامه‌های بلندمدت دارند. این شرکت‌ها، نه برای چند ماه یا یک سال، بلکه برای چندین سال و حتی چند دهه آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند. به این ترتیب این شرکت‌ها در درازمدت در روسیه باقی خواهند ماند. این تحلیلگر اقتصادی درباره واکنش احتمالی دولت روسیه و تاثیر آن بر بازارهای اروپایی می‌گوید، هر تحریمی واکنشی به همراه دارد. درحال حاضر در شرایطی قرار داریم که ممکن است به یک دور بی‌پایان تحریم و ضدتحریم بدل شود. مقام‌های روسیه پیشاپیش اعلام کرده‌اند که جواب تحریم‌های اروپا را خواهند داد. اگر اروپا به این پاسخ، با اعمال تحریم‌های جدید جواب دهد، وضعیت تجارت بسیار پیچیده‌تر خواهد شد. اگر تحریم‌های متقابل ادامه پیدا کنند، مشکلات بیشتر و بیشتری برای سرمایه‌گذاری ایجاد خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر