احتمال قطع کمک‌های امریکا به پاکستان

۱۳۹۴/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۱۵۶


گروه جهان وزارت دفاع امریکا «پنتاگون» امکان دارد به سبب تعلل پاکستان در مبارزه با گروه‌های مسلح که از خاک این کشور دست به حملاتی به افغانستان می‌زنند، میلیون‌ها دلار کمک نظامی به اسلام‌آباد را قطع کند. به گزارش ایرنا و به نقل از واشنگتن‌پست، پنتاگون از سال2002 تاکنون نزدیک به 13میلیارد دلار کمک مالی دراختیار پاکستان قرار داده است با این هدف که اسلام‌آباد از جنگ امریکا در افغانستان حمایت کند. اما امسال کنگره امریکا ارسال 1/1میلیارد دلار از این رقم را موکول به آن کرده که دولت پاکستان شبکه حقانی گروه مستقر در پاکستان که با طالبان مرتبط و مسوول برخی از خونبارترین حملات افغانستان است را سرکوب کند.

طبق اعلام مقامات پاکستانی عمده این وجوه مربوط به سال2015 تحویل مقامات پاکستانی شده اما پنتاگون اخیرا به پاکستان اعلام کرد که 300میلیون دلار باقی‌مانده از این رقم تا زمانی که وزیر دفاع امریکا اثبات نکند که دولت پاکستان اقدامات کافی علیه شبکه حقانی انجام داده است، تحویل پاکستان نخواهد شد.

این مانع‌تراشی کنگره می‌تواند روابط امریکا- پاکستان که سال گذشته شاهد پیشرفت بود را بار دیگر متشنج کند. رهبران و مقامات افغان از دولت امریکا خواسته‌اند موضع سختگیرانه‌تری نسبت به پاکستان اتخاذ کند چراکه گفته می‌شود آژانس‌های اطلاعاتی پاکستان با شبکه حقانی دارای پیوندهایی هستند. قاضی خلیل‌الله سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هم پنج‌شنبه گذشته در سخنانی اعلام کرد که پاکستان و امریکا مشغول مشاوره در موضوعات مختلف شامل آینده صندوق حمایت از ائتلاف هستند. واشنگتن‌پست همچنین نوشت که روابط میان پاکستان و افغانستان شاهد پیشرفتی چشمگیر بوده است. پاکستان اوایل تابستان امسال گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و رهبری طالبان را برگزار کرد. اما اواخر ماه جولای (اوایل مرداد) به‌دنبال انتشار خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان که دو سال پیش احتمالا در پاکستان اتفاق افتاده است، این روابط به سردی گرایید. کمک‌های مادی امریکا برای پاکستان به صندوق حمایت از ائتلاف واریز می‌شود. این صندوق برای حمایت دولت پاکستان از اهداف و عملیات امریکا در افغانستان دایر شده است. یک مقام بلندپایه دولت امریکا در این خصوص توضیح داد که 100میلیون دلار از کمک مالی تخصیص یافته برای امسال پرداخت شده است و 300میلیون دیگر از این رقم نیز روند انتقال را طی می‌کند.

این مقام شرح داد که پاکستان می‌تواند مبلغ 400میلیون دلار دیگر نیز بدون تاییدیه دریافت کند و 300میلیون دلار مابقی در فرصتی مناسب تحویل داده خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر