سقوط ارزش بورس‌های آسیایی

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۸۰۸


ارزش سهام بازارهای بورس آسیا در روز سه‌شنبه به کمترین میزان دوسال گذشته رسید. به گزارش رویترز، کاهش ارزش سهام به‌دلیل نگرانی از کاهش تقاضا در چین و ارایه آمارهای ضعیف صادرات و پیش‌بینی کاهش اقتصادی دراین کشور است. کارشناسان معتقدند افت صادرات درچین کشورهای منطقه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. ازسوی دیگر آمارهای ارایه‌شده در امریکا حاکی از ضعف تولید مسکن و ساخت‌وساز در این کشور است. افزایش تقویت دلار هم عاملی بر کاهش ارزش سهام بازارهای آسیا شده است، همچنین سرمایه‌گذاران احتمال می‌دهند که نرخ بهره در امریکا در ماه آینده افزایش یابد.

روزهای گذشته چین به‌دلیل کاهش صادرات ارزش یوآن را تا 4درصد نسبت به دلار کاهش داد. این اقدام عمدی بود تا شاید صادرکنندگان این کشور را ترغیب به صادرات کند. اگرچه پیش‌بینی کرده‌اند این کاهش ارزش تا 10درصد اتفاق بیفتد، اما روز گذشته چین کاهش یوآن در برابر دلار را به 3درصد رساند. پیش از این دونالد تامپ میلیاردر و از نامزدهای ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه امریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CNN اعلام کرد که کاهش ارزش واحد پول چین و قطع ارتباط یوآن با دلار برای امریکا مخرب است.

خبرگزاری بلومبرگ سه‌شنبه گزارش داد که در بازارهای بورس آسیا، شاخص نیکی افت 32درصد داشته است. شاخص توکیو 0.04درصد، شاخص هنگ سنگ 0.73درصد، شاخص CSI بیش از 3درصد و شاخص S&P ، 1.2درصد کاهش داشتند. این درحالی است که رییس اقتصاددانان بانک مرکزی چین تاکید کرده، احتمال کاهش یا افزایش بیشتر ارزش یوآن در برابر دلار امریکا در کوتاه‌مدت وجود دارد و این نوسانات تا زمانی ادامه خواهد یافت که اقتصاد چین به ثبات برسد. ما جون، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی چین گفته است: «احتمال حرکت ارزش یوآن در هر دومسیر نزولی و صعودی در کوتاه‌مدت وجود دارد و این نوسانات تا آنجا ادامه خواهد یافت که اقتصاد چین به ثبات برسد.»

بانک مرکزی چین اعلام کرده است که کاهش ارزش یوآن در برابر دلار نوعی اصلاح در بازار آزاد به شمار می‌رود ولی برخی تحلیلگران معتقدند که این اقدام چین می‌تواند سرآغازی برای کاهش بلندمدت ارزش یوآن برای افزایش صادرات چین باشد. نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی به یورونیوز گفته است: «کاهش ارزش یوآن تاثیر منفی قابل توجهی بر بازارهای سهام جهانی، ازجمله بازارهای خاورمیانه خواهد گذاشت. این کاهش قبل از هرچیز باعث افزایش قابل توجه ارزش دلار در پایان هفته گذشته شد و این موضوع نیز منجر به کاهش بهای نفت می‌شود. به همین دلیل بازارهای خاورمیانه از کاهش بهای نفت می‌ترسند زیرا کاهش بهای نفت بر بودجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس تاثیر می‌گذارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر