رقابت بی‌دردسر آبه برای رهبری حزب لیبرال دموکرات

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۸۰۷

گروه جهان|

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به احتمال زیاد برای سومین دور متوالی به عنوان رهبر حزب لیبرال دمکرات انتخاب می‌شود چراکه رقیبی آنچنانی‌ای برای وی در این عرصه وجود ندارد. به گزارش یومیوری شیمبون ژاپن به نظر می‌رسد هیچ نامزدی توانایی شکست آبه برای گرفتن سکان هدایت حزب را در انتخابات پیش رو ندارد. آبه با بیان اینکه هنوز درخصوص بهبود اوضاع اشتغال رضایت و بهبودی عمومی وجود ندارد و کاهش قیمت‌ها و رشد اقتصادی هنوز مطلوب نیست، اظهار کرد: امیدوار است تا با انتخاب مجدد به عنوان رهبر حزب، سکان دولت را تا رسیدن به هدف بار دیگر در دست گیرد. براساس مطلب روزنامه یومیوری تاکنون هیچ رهبر حزبی در ژاپن موفق به تمدید ریاست خود به مدت سه دوره متوالی نشده است.

البته در این میان برخی از اعضای حزب لیبرال دمکرات حمایت خود از شیگرو ایشیبا، مقام مسوول در امور احیای اقتصاد محلی و سیکو نودا، رییس سابق شورای عمومی حزب را اعلام کرده‌اند اما این دو نیز برای رقابت در زمان فعلی آماده نیستند. یومیوری نوشته است: «کاهش قدرت حزب حاکم، حامیان ایشیبا و نودا را بر آن داشت تا از این دو نفر در نامزدی برای رهبری حزب حمایت کنند و این واقعیتی است که تمامی اعضا آن را می‌دانند اما ارتباط‌هایی که آبه در حزب دارد، مانع از رقابتی مساوی برای تصدی رهبری حزب می‌شود از این رو بیشتر جناح‌های حاضر در حزب لیبرال دموکرات حمایت مجدد خود از آبه را عنوان کرده‌اند البته افراد و جناح‌هایی هم هستند که از حمایت از آبه دست کشیده‌اند.»

این حزب به طور مستمر، اکثریت ثابتی را در مجلس ژاپن از زمان تشکیل آن در سال ۱۹۵۵ تا جولای۱۹۹۳ میلادی حفظ کرد و پس از یک دوره ۹ماهه دوری از قدرت از سال ۱۹۹۴میلادی به بعد با ائتلاف با احزاب کوچک‌تر دولت را تشکیل داده است. در ژاپن رهبر حزب حاکم نخست‌وزیر ژاپن نیز به شمار می‌رود و این حزب درحال حاضر244کرسی در مجلس دارد و با حزب کومیتو که 25کرسی دارد حکومت ائتلافی را تشکیل داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر