برخاستن دود سفید از دودکش یونان

۱۳۹۴/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۳۰۷

گروه جهان

یونان و وام‌دهندگان که همان طلبکاران سابقش نیز هستند سه‌شنبه در آخرین فرصت مربوط به مذاکرات عاقبت به نتیجه رسیدند. این نتیجه حیاتی موجب می‌شود تا یونان سومین بسته حمایت مالی‌اش را دریافت کند، در حوزه یورو باقی بماند و در نهایت از خطر ورشکستگی نجات پیدا کند. رهبران اتحادیه اروپا نیز پس از ماه‌ها کش‌وقوس با حل این بحران، نفس راحتی خواهند کشید. به گزارش رویترز، پس از یک جلسه 23ساعته که صبح روز دوشنبه آغاز شد مقامات خسته یونانی با حضور در هتل مرکزی آتن اعلام کردند که دوطرف مذاکره به یک توافق 3ساله دست پیدا کردند و در حال حاضر تنها چند مساله جزئی باقی مانده که مذاکرات بعدی بر پایه آنها انجام خواهد شد. مقام‌هایی از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول روز شنبه با وزرای اقتصاد و دارایی یونان دیدار کردند. این دیدار یک روز پس از آن انجام شد که مقام‌های دارایی اتحادیه اروپا یک تله‌کنفرانس برگزار کرده و در آن درباره پیشرفت مذاکرات سخن گفتند. مذاکرات روز شنبه همچنین بر «اقدامات اولیه‌یی» که یونان باید برای دریافت وام انجام دهد، متمرکز بود و به گفته یک مقام ارشد دولتی، طرفین در این رابطه به توافق رسیدند. یک مقام وزارت مالیه یونان درباره نتیجه این توافق گفته است: «دود سفید برای یونان رویت شد و عاقبت ما نیز به توافق رسیدیم.» اقلیدس ساکالوتوس، وزیر امور مالی یونان، در نشست خبری مربوط به این توافق اعلام کرد: «در این زمینه تنها 2 یا 3مساله کوچک باقی مانده که باید بر سر آن مذاکرات ادامه پیدا کند.» تنها کمی پس از انتشار این خبر بود که ارزش سهام یونان افزایش پیدا کرد. این توافق مهر پایانی است بر مذاکرات دردآوری که یونان و مردمانش را به مرز سقوط کشانده بود. در طول مبارزات، سران یونان تلاش می‌کردند تا شرایط ریاضت اقتصادی که وام‌دهندگان به اقتصاد تحمیل می‌کردند را قبول نکنند و از طرف دیگر تهدید آنها به خروج از حوزه یورو این مناقشه را به نقطه اوج خود رساند. ماه گذشته دور جدید مذاکراتی آغاز شد که هدف اصلی آن نگهداشتن یونان در حوزه پولی یورو بود. آخرین دور مذاکرات 3هفته پیش در آتن برای دستیابی به یک توافق جامع با جزییاتی که به‌شدت مورد اصلاح واقع شده بود، آغاز شد تا یونان هرچه سریع‌تر به کمک‌های مورد نظرش دست پیدا کند و از بحرانی که روز به روز پیچیده‌تر می‌شد، رها شود.


توافق خوش‌یمن

بر اساس این توافق یونان می‌تواند خودش را برای استفاده از یک بسته کمک‌های مالی به ارزش 86 میلیارد یورو (75/94میلیارد دلار) آماده کند. به گفته مقامات یونانی انتظار می‌رود این توافق در پارلمان یونان تا روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه به تصویب برسد تا روز جمعه وزرای دارایی یورو بتوانند آن را تصویب کنند. این موضوع می‌تواند راه برای برای یونان جهت دریافت کمک 3میلیارد یورویی که از جانب بانک مرکزی اروپا پرداخت تا 20 آگوست پرداخت می‌شود، باز کند. در حالی که در جناح چپ و حزب «سیریتزا» امواج مخالف الکسیس سیپراس، نخست وزیر جنجالی یونان به‌شدت حس می‌شود انتظار می‌رود که سیپراس بار دیگر با استفاده از حمایت‌های طرفدارانش، پارلمان را مجبور به تصویب این توافقنامه کند. به عقیده کارشناسان حتی پس ازتصویب در پارلمان همچنان نسبت به تعهدات حزب چپ یونان برای پایبندی به موارد ریاضت اقتصادی که سیپراس با شعار مخالفت با آنها بر سر کار آمده بود، باقی خواهد ماند.


آلمان نامحبوب

در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود که محبوبیت آلمان در میان یونانی‌ها خیلی بیشتر از قبل کاهش پیدا کند. چرا که آلمان طلبکار بزرگ یونان در حوزه پولی یوروست که از سال 2010 مهم‌ترین کمک‌ها را به این کشور برای نجات از ورطه سقوط انجام داده و همزمان شرایط سخت ریاضت اقتصادی را بر این کشور تحمیل کرده است. برلین پیش از این در روند مذاکرات اصرار داشت که «کیفیت بر سرعت مذاکرات ارجحیت دارد.» همین امر سوءظن‌ها را نسبت به این کشور بالا برد. بسیاری این گمان را داشتند که تاکید آلمان بر کیفیت به این نیت انجام می‌شود تا موعد بازپرداخت بدهی‌ها سر برسد و یونان ناچار شود تا با هر شرایطی که طلبکاران وضع می‌کنند، موافقت کند.

«ینس اشپان» معاون وزیر دارایی آلمان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ARD آلمان گفت: «ما در حال صحبت کردن درباره یک برنامه 3ساله هستیم از این رو نیاز است که تمامی جزییات به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد.»


یونان سردرگم

آخرین دور مذاکرات یونان با تروئیکا یعنی صندوق بین‌المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا خلاف روند مذاکرات قبلی با سرعت قابل توجهی انجام شد. در طول این مذاکرات که تا نیمه‌شب دوشنبه به طول انجامید توافق بر سر به نتیجه رسیدن 3نکته جنجالی در مذاکرات قبلی یعنی چگونگی بازپرداخت وام‌های قبلی از سوی دولت، راه‌اندازی یک صندوق دارایی در یونان و مقررات‌زدایی دولتی از بازار گاز طبیعی یونان صورت گرفت.

آتن می‌خواهد با به راه انداختن سیستم «بانک بد» عقب افتادن نحوه بازپداخت بدهی‌ها را به گردن این سیستم بیندازد در حالی که طلبکاران می‌خواهند همین بانک‌ها با همین روند در این بازپرداخت‌ها دولت را همراهی کنند. این دقیقا همان موضوعی است که یونان و تروئیکا همچنان بر سر آن چانه می‌زنند و هنوز به نتیجه‌یی نرسیدند. مقامات یونان همچنین می‌خواهند که یک صندوق راه‌اندازی کنند تا از طریق آن درآمد خصوصی‌سازی را تا 50میلیارد یورو افزایش بدهند در حالی که پیش از این سه‌چهارم از درآمدهای این صندوق برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها و پرداخت بدهی‌ها در نظر گرفته شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر