جولان ژاپن در بازار خودرو پاکستان

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۷۱۰


گروه جهان کم‌استهلاک، کم‌مصرف، با کیفیت و قیمت نسبتا مناسب به عنوان ویژگی‌های شناخته شده خودروهای ژاپنی و البته خوگرفتن مردم پاکستان به خودروهای سبک و سنگین تولید ژاپن از ده‌ها سال پیش تا به امروز از عمده‌ترین دلایلی است که بازار خودرو در این کشور جنوب آسیا همچنان در انحصار خودروسازهای ژاپنی قرار دارد. با نگاهی سطحی و گذرا به خودروهای رنگارنگ با مدل‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف که درسطح شهر و جاده‌های پاکستان تردد می‌کنند، سه نام معرف در صنعت خودرو نظر هر رهگذری را جلب می‌کند؛ تویوتا، سوزوکی و هوندا.

مدل‌های مختلف محصولات قدیمی و جدید این سه شرکت بیش از 90درصد بازار خودرو در پاکستان را به خود اختصاص داده است. درمیان خودروهای سنگین شامل کامیون‌ها و اتوبوس‌ها در پاکستان هم انواع مختلف محصولات قدیمی و جدید شرکت ژاپنی هینو که البته از زیرمجموعه‌های شرکت تویوتا محسوب می‌شود، شاید بیش از 90درصد خودروهای سنگین درپاکستان را تشکیل می‌دهد. اخیرا زمزمه‌هایی از تلاش شرکت 'فولکس واگن' آلمان و شرکت‌های 'هیوندای' و 'کیا' کره‌جنوبی برای رقابت با خودروسازان ژاپنی در پاکستان شنیده می‌شود.

درهفته‌های گذشته هیاتی از شرکت فولکس واگن آلمان برای بررسی سرمایه‌گذاری در پاکستان به این کشور سفر کرده بود. هنوز نتیجه‌یی در این‌باره اعلام نشده است. براساس گفته کارشناسان اقتصادی بخش بازار خودرو درپاکستان، این شرکت آلمانی اگر بخواهد وارد میدان رقابت با خودروهای ژاپنی در این کشور جنوب آسیا با نزدیک به 200میلیون نفر جمعیت شود، باید بتواند سالانه حداقل 20هزار تا 25هزار دستگاه خودرو قابل رقابت با خودروهای ژاپنی موجود در پاکستان به لحاظ قیمت، کیفیت و مصرف سوخت تولید کند. دیگر شرکت‌های خودروساز خارجی نیز، برای حضور در بازار خودرو پاکستان، باید همین ملاک‌ها را مدنظر داشته باشند و درغیر این صورت شانسی برای جذب مشتری در این کشور نخواهند داشت.

باتوجه به بالابودن بهای سوخت در پاکستان، فاکتور کم‌مصرف بودن که معمولا خودروهای ژاپنی در این زمینه حرف اول را می‌زنند، یکی از مهم‌ترین معیارها برای خودروسواران پاکستانی و کارخانجات مونتاژ خودرو در این کشور است. اکنون، علاوه بر اینکه چند کارخانه تولید و مونتاژ محصولات شرکت‌های ژاپنی تویوتا، سوزوکی و هوندا در شهرهای کراچی و لاهور پاکستان به‌طور 24ساعته درحال تولید مدل‌های مختلف این خودروها هستند، بخشی از محصولات این سه شرکت نیز از ژاپن وارد می‌شود. به گزارش ایرنا درشرایط کنونی بازار خودرو در پاکستان، میزان تقاضا از میزان عرضه این محصول بالاتر است و گاهی مشتریان برای خرید خودروهای نسبتا ارزان‌قیمت و پرطرفدار مونتاژ داخل، باید 4 تا 6ماه در نوبت قرار گیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر