نگرانی نسبت به نرخ بیکاری بلندمدت در منطقه یورو

۱۳۹۴/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۷۰۶

گروه جهان

آخرین آمار نرخ بیکاری منطقه یورو که 31جولای منتشر شد، چندان امیدوارکننده نیست. این آمار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری از 12.1درصد در ماه آوریل 2013میلادی به 11.1درصد در ماه جولای سال‌جاری رسیده است. باوجود این کاهش یک درصدی، مشکلی دیگری در 19کشور منطقه یورو است درحال ظهور است: بیکاری طولانی‌مدت در این منطقه.

اداره آمار اروپا (یورو استات) 31 جولای اعلام کرد که اکثر اقتصادهای ملی اروپا رشد کرده، اما بهبود شرایط، هنوز به بازار کار نرسیده است. به گزارش رویترز، تعداد بیکاران در منطقه یورو در ماه ژوئن نسبت به ماه پیش از آن حدود 31هزارنفر افزایش یافته و به 17میلیون و756هزارنفر رسیده است. براساس آمار ماه آوریل، یونان همچنان دارنده بالاترین نرخ بیکاری با 25.6درصد است که بعد از آن اسپانیا با 22.5درصد در ماه ژوئن قرار می‌گیرد. کمترین نرخ بیکاری در آلمان با 4.7درصد است و بعد از آن، چک با 4.9درصد نرخ بیکاری قرار دارد. به نوشته نشریه اکونومیست، از 19میلیون بیکار اروپایی منطقه یورو، بیش از نصف آنان در سال گذشته هیچ کاری انجام نداده‌اند و بیش از 15درصد از این افراد در بیش از 4سال گذشته هیچ شغلی نداشته‌اند. این مشکل درجنوب اروپا حادتر هم هست، جایی که بحران‌های دنباله‌دار باعث شده تا بیکاری به‌شدت افزایش یافته است و شمار افرادی که برای مدتی طولانی هیچ شغلی نداشته‌اند نیز بیشتر شود. اما درمقابل، شمار افرادی که در امریکا پس از بهبود اقتصادی مدت، زمان زیادی به‌دنبال شغل بودند، کاهش یافته بود. پس چرا برای اروپایی‌ها بازگشت به کار تا این حد دشوار است؟


حمایت یا عدم حمایت از کارگران؟

اکونومیست پاسخ می‌دهد، بخشی از دلیل این دشواری برای بازگشت به کار در تحرک و جابه‌جایی کارگران است. تقریبا 30درصد از امریکایی‌ها در همان ایالتی اقامت دارند که در آن متولد شده‌اند. اما کمتر از 2.8درصد از اروپایی‌ها به کشور دیگری در اتحادیه اروپا نقل‌مکان کرده‌اند. موانع زبانی، تفاوت‌های فرهنگی و مدارک مربوط به توانایی‌های افراد که اغلب غیرقابل انتقال به کشور دیگری هستند باعث شده تا یافتن شغل جدید درکشور جدید بسیار دشوار باشد. اکونومیست می‌نویسد: «یکی دیگر از عوامل بالا رفتن نرخ بیکاری بلندمدت در اروپا نسبت به امریکا این است که در ایالات متحده، کارگران بیکار ماهر تنها برای 26 هفته از مزایای حقوق بیکاری برخوردارند اما درکشورهای منطقه یورو این حمایت از کارگران بیکار برای بیش از یک‌سال ادامه دارد.

شمار زیادی از نمایندگان پارلمان اروپا نیز معتقدند که بحران کار جوانان، اقتصاد اتحادیه اروپا را بیش از پیش به سمت رکود سوق می‌دهد، زیرا میلیون‌ها جوان بیکار مالیات نمی‌پردازند و درمقابل مزایای بیکاری دریافت می‌کنند. درعین حال بیکاری جوانان پیامدهای گسترده‌تری نیز برای جامعه وجود دارد. این بحران باعث می‌شود رفتارهای ضداجتماعی و جرم و جنایت بیشتر شود.

براساس گزارش اداره آمار اروپا، در سراسراتحادیه اروپا 23.3میلیون نفر در ماه مه ‌به دنبال کار بودند و حدود 4.7میلیون نفر از آن را جوانان تشکیل می‌دادند. نرخ بیکاری جوانان در یونان بالاست و بیش از نصف نیروی کار جوان زیر 25سال در این کشور (یعنی 53.2درصد) از آنها شغلی ندارند. اسپانیا نیز از این نظر درشرایط مشابهی قرار دارد و در این کشور نیز حدود 49.2درصد نیروی جوان بیکار است.

یورو استات در ماه مه ‌2015 نیز اعلام کرده بود که باوجود افزایش رشد تولیدات کارخانه‌یی منطقه یورو با بالاترین نرخ در سه ماه گذشته، نرخ بیکاری این منطقه همچنان نزدیک رکورد آن است. مرکز آمار اتحادیه اروپا در این باره اعلام کرد که نرخ بیکاری منطقه یورو در مارس 2015میلادی 11.8درصد و معادل سطح آن در دسامبر2014میلادی بود. این نرخ بیکاری همچنین نزدیک رکورد 12درصدی آن در سال2014میلادی است. آنجل گوریا، دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، چندی قبل درباره رکود اقتصادی منطقه یورو و تاثیر نامطلوب آن بر اقتصاد جهانی هشدار داده و تاکید کرده بود که نرخ رشد منطقه یورو همچنان ناامید‌کننده است و این باعث کاهش رشد اقتصاد جهانی می‌شود. کارشناسان می‌گویند پول واحد اروپایی (یورو) به علت مشکلات اقتصادی در یونان و اسپانیا و فرانسه و ایتالیا محکوم به شکست است و مقامات اروپایی تاکید دارند، برای رهایی از این مشکل باید طرح‌هایی اجرا شود که به ایجاد فرصت‌های جدید شغلی منجر شود.


ادامه برنامه تسهیل مقداری

اداره آمار اتحادیه اروپا در گزارش اخیر خود همچنین اعلام کرده که نرخ تورم سالانه اروپا در ماه جولای 2015 روی نرخ 0.2درصد ثابت مانده که این مساله موجب ناامیدی افرادی شده که امیدوار بودند اجرای برنامه انبساط پولی ازسوی بانک مرکزی اروپا (ECB) پاسخ سریعی به بی‌رمقی اقتصاد این منطقه باشد. آمارها نشان می‌دهد، پس از گزارش ماه آوریل از تورم بدون تغییر در اتحادیه اروپا، قیمت‌ها در ماه ژوئن 0.2 و در ماه مه ‌0.3درصد رشد کرده است.

بنا بر این گزارش، افزایش نرخ تورم در ماه مه، به این امیدواری‌ها دامن زد که تورم مثبت، پس از اینکه در ابتدای سال با روند کاهشی روبه‌رو شد، اکنون درحال بازگشت به حوزه پولی یورو است. با این‌حال، از ماه مه، قیمت‌ها افزایشی نداشته‌اند و نرخ تورم همچنان پایین‌تر از نرخ هدف بانک مرکزی اروپا یعنی نزدیک به 2درصد باقی مانده است. این مساله منجر خواهد شد تا بانک مرکزی اروپا، برنامه خرید اوراق قرضه دولتی موسوم به برنامه «تسهیل مقداری» (QE) خود که با بودجه‌یی بالغ بر 1000میلیارد یورو از ماه مارس آغاز شده را با قدرت بیشتری ادامه دهد. بانک مرکزی اروپا هم‌اکنون به‌طور تلویحی اعلام کرده که اجرای برنامه تسهیل مقداری تا سال آینده ادامه خواهد یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر