اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۵۴۲

سقوط بی‌سابقه ارزش لیر ترکیه

ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار امریکا و یورو، پنج‌شنبه و جمعه در پی ناآرامی‌های اخیر و تحرکات نظامی در مرز ترکیه با سوریه، به پایین‌ترین سطح در تاریخ خود رسید. به گزارش ایرنا، هر دلار امریکا پنج‌شنبه در بازار ارز این کشور به 2.79 لیر ترکیه به فروش رفت و هر یورو نیز در مقابل 3.06لیر ترکیه معامله شد. هر دلار امریکا تا پیش از بروز ناآرامی‌ها در ترکیه حدود 2.6لیر ترک و هر یورو 2.9 لیر خرید و فروش می‌شد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در صورت ادامه وضع فعلی در ترکیه، ارزش لیر این کشور در هفته‌های آینده شاهد افت بیشتر در قبال ارزهای معتبر خواهد بود. ترکیه در یک هفته گذشته چندین عملیات برون مرزی در شمال عراق و سوریه علیه مواضع گروه تروریستی داعش و پ.ک.ک انجام داده و تاکید کرده که این عملیات تا برطرف شدن کامل تهدیدات تروریستی ادامه خواهد داشت.


موافقت صندوق بین‌المللی پول با کمک فوری به عراق

صندوق بین‌المللی پول با کمک فوری یک میلیارد و 200میلیون دلاری به عراق موافقت کرد تا این کشور بتواند با پیامدهای اقتصادی ناشی از حمله گروه تکفیری صهیونیستی داعش همچنین کاهش جهانی بهای نفت مقابله کند. صندوق بین‌المللی پول با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد این وام فوری قرار است به عراق کمک کند تا بتواند با این دو مشکل که به‌شدت روی بودجه دولت عراق و میزان ذخایر ارزی این کشور تاثیر گذاشته است مقابله کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این بیانیه به نقل از میتسوهیرو فوروساوا یکی از معاونان صندوق بین‌المللی پول آمده حمله داعش همچنین کاهش جهانی بهای نفت به‌شدت باعث کسری بودجه دولت و کاهش ذخایر ارزی عراق شده است. گروه داعش در حال حاضر بخش بزرگی از خاک عراق را دراختیار دارد و نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا از تابستان2014 تاکنون مواضع این گروه را بمباران می‌کنند. ازسوی دیگر، کاهش بهای نفت باعث شده درآمد نفتی عراق به‌شدت کاهش یابد.


اعمال تحریم‌های جدید امریکا علیه روسیه

امریکا روز پنج‌شنبه تحریم‌های بیشتری را علیه شرکت‌ها و مقامات روسی و اوکراینی بر سر بحران در اوکراین اعمال کرد. در این تحریم‌ها عوامل مرتبط با یک تاجر میلیاردر گاز روسی و برخی مقامات سابق اوکراین هدف قرار گرفته‌اند. به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری امریکا هشت شرکت و فرد را که گفته می‌شود با گنادی تیمچنکو تاجر معروف گاز در ارتباط بوده‌اند تحریم کرد. این تاجر روس پیش‌تر به‌علت داشتن ارتباط با کرملین تحریم شده بود. وزارت خزانه‌داری امریکا همچنین دو شرکت را که از بوریس روتنبرگ بازرگان روسی و از متحدان ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه حمایت می‌کنند تحریم کرد. این تحریم‌های جدید امریکا در واکنش به اقدامات روسیه در اوکراین صورت گرفته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر