تیغ مبارزه با فساد دولت، به ارتش رسید

۱۳۹۴/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۵۵۳۶

گروه جهان

مبارزه با فساد درچین به رهبری «شی جین پینگ» رییس‌جمهور، در تازه‌ترین مرحله خود عاقبت گریبان معاون سابق فرمانده کل قوا را هم گرفت. «گوبو شیانگ» قبل از اخراج از حزب معاون فرمانده کل قوا بود. او سال گذشته به دلیل دریافت رشوه از حزب اخراج و از همان زمان شایعاتی درمورد دستگیری‌اش شنیده می‌شد.

به گزارش رویترز، گوبو شیانگ بالاترین و نخستین مقام ارشد در ارتش آزادی‌بخش خلق چین است که به دلیل فساد سیاسی سرنگون شد. این حرکت رییس‌جمهور «شی‌جین‌پینگ» نشانگر آن است که حرکت او همچنان درمدار مبارزه با «ببرها و مگس‌ها» می‌چرخد و کسی از این دایره خارج نیست. پس از برکناری «جویون کانگ» 72ساله که رییس امنیت چین بود، شیانگ بلندپایه‌ترین مقامی است که دستگیر و و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد. پرونده تحقیق درباره فعالیت‌های پسر شیانگ نیز از ماه مارس به جریان افتاده است. روزنامه «مردم» که یک روزنامه چاپ دولتی است در آخرین شماره خود مقاله‌یی با عنوان «یک دیو کشته شد، تمامی شیاطین بازداشت شدند»، نحوه دستگیری گوبوشیانگ و جریان پرونده‌های فساد مالی را منعکس کرد. بررسی پرونده این مقام نظامی بلندپایه چین از 3ماه پیش آغاز شده ‌بود. به گزارش اکونومیست، این دستگیری نشان می‌دهد که شی‌جین پینگ مصمم در مبارزه با فساد، قدرتی فراتر از ارتش دارد. سال گذشته بیش از 15نفر از چهره‌های برتر حزب کمونیست و دولت چین در اثر تحقیقات پیرامون مبارزه با فساد مالی دستگیر شدند. «شو جیاهو» یکی از همین مقامات عالی‌رتبه بود که چندی قبل به خاطر سرطان مثانه و قبل از رسیدگی به پرونده فساد مالی‌اش در دادگاه‌های چین از دنیا رفت. دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب حاکم چین پس از برگزاری نشست پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌یی تاکید کرد: «این مقام بلندپایه سابق ارتش بارها به دریافت رشوه به‌طور مستقیم یا از طریق خویشاوندانش اقدام کرده و به حزب و ارتش و چهره کشور لطمات جدی وارد کرده است.»این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که ارتش چین به‌تازگی اعلام کرده، ده‌ها افسر این کشور در ماه‌های اخیر به جرم فساد مالی دستگیر شده‌اند. ارتش چین خاطرنشان کرده است که مبارزه با فساد درمیان نظامیان از اواخر سال2012 آغاز شد و به‌همین دلیل پیش‌بینی می‌شود افراد دیگری نیز در ماه‌های آینده شناسایی و معرفی شوند. نشریه اکونومیست در گزارش خود بااشاره به اینکه شی‌ جین ‌پینگ برای ادامه کار خود به حمایت ارتش خلق چین نیاز دارد، می‌نویسد: «رییس‌جمهور بیشتر مشتاق آن است تا ارتش کشورش را مدرن کند و این امر نیازمند آن است تا چربی‌های اضافه آن پاک شود. در این صورت کنترل نیروهای انسانی آسان‌تر خواهد بود. گرفتن رشوه برای تبلیغات که عمده‌ترین اتهام گوبو شیانگ بود به هیچ‌وجه با این هدف آقای رییس‌جمهور جور درنمی‌آمد.»

فراتر از تمامی این تحلیل‌ها می‌توان گفت که ارتش آزادی‌بخش خلق چین کلیدی‌ترین مهره اعمال قدرت در این کشور است که رییس‌جمهور می‌تواند با اعمال قدرت این‌چنینی بر آن قدرت خودش را درجهان به نمایش بگذارد. گوبو شیانگ از ماه آوریل تحت بازجویی قرار گرفت اما خبر اخراج او در درست یک روز پیش از «روز ارتش» درچین مخابره شد. این خبر بیشتر از آنکه نشان‌دهنده وحدت در ارتش آزادی‌بخش باشد، شبیه هشدار به افرادی بود که ممکن است در آینده سوار قطار مبارزه با فساد اقتصادی چین شوند.


تمام قوا علیه فساد

«120هزارنفر» آمار مجموع افرادی است که از سال2012 در نتیجه مبارزه با فساد دستگیر شده‌اند. براساس آمار، 19هزار مورد از این دستگیری‌ها تنها در نیمه نخست سال2015 اتفاق افتاده ‌است. فساد درچین ریشه در بسیاری از مواردی دارد که می‌تواند صدمات جدی به چهره این کشور و از همه مهم‌تر حزب کمونیست آن وارد کند. جمعیت یک‌میلیارد و340میلیون نفری این کشور موجب شده تا افراد بالادست در دولت و حکومت برای جبران هزینه‌ها دست به کارهای غیرقانونی بزنند. به همین خاطر هم شی جین پینگ که از سال2012 به قدرت رسیده، اعلام کرده است مبارزه با فساد در چین تنها یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های دولت او پس از روی کارآمدن خواهد بود. از آن زمان تاکنون دستگاه‌های قضایی چین موفق به بازگرداندن شش میلیارد و 200میلیون دلار از اموال سرقت شده توسط مقام‌های فساد به خزانه دولت شده‌اند.

بنا بر این گزارش، تاکنون بزرگ‌ترین مهره‌یی که شی ‌جین‌ پینگ موفق به دستگیری شده «جو یون کانگ» رییس سابق دستگاه امنیتی چین است. اتهام او نیز همانند دیگر افراد فاسد «نقض جدی انضباطی» و تخطی از قوانین صریح است. این عنوان اتهامی است که روزنامه‌های چین عموما برای اشاره به دستگیری افراد در زمینه فساد اقتصادی و مالی می‌نویسند. مالکیت خودرو، سوءاستفاده از اموال دولتی، خریدوفروش‌های غیرقانونی ملک و برگزاری مراسم مختلف با رشوه‌خواری از بزرگ‌ترین جرایم افراد دستگیر شده، اعلام شده است.

به گزارش روزنامه چاینا دیلی، شرکت‌های بزرگ نفتی چین هم از این بازرسی‌ها درامان نبودند و گزارش‌های منتشرشده از برکناری تعدادی از مدیران ارشد شرکت‌های نفتی ازجمله «سینوپک»، «سینوک» و «شرکت ملی نفت چین» حکایت داشت. به گزارش ایرنا، «هان جین پینگ» یک مقام دفتر بازرسی انضباطی کمیته مرکزی چین در این باره گفت: «نهادهای مبارزه با فساد در سرتاسر چین توانسته‌اند در بازه زمانی نوامبر2012 تا ژوئن 2015، حدود 38.7میلیارد یوان (معادل 6.2میلیارد دلار) از دارایی مقامات فاسد را ضبط و به خزانه دولت بازگردانند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر