ایران کانون کشمکش‌های سیاسی در امریکا

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۶۷۵

جب بوش: رییس‌جمهور آینده توافق با ایران را محترم خواهد شمرد

گروه جهان

باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا، بار دیگر از توافق هسته‌یی با ایران در برابر انتقادات دفاع کرده و در سخنرانی هفتگی خود گفته است: «بدون این توافق با خطر جنگی دیگر در پرآشوب‌ترین منطقه جهان مواجه بودیم.»

در همین حال نشریه نیوزویک از تشدید صف‌بندی‌های سیاسی در واشنگتن خبر داده و نوشته که اوباما خود را برای مقابله با لابی‌های مخالف یهود با این توافق آماده می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که همزمان با تشدید فعالیت‌های آیپک، جامعه یهودیان امریکا در موضع‌گیری درباره توافق ایران و قدرت‌های جهانی، دچار دو دستگی شده‌اند. بنا بر این گزارش، در حالی که برخی لابی‌ها که در 2سال گذشته مخالف مذاکرات بوده‌اند، روند اعمال نفوذ بر نمایندگان کنگره را تشدید کرده‌اند، لابی‌های موافق با توافق با هزینه چندین میلیون دلاری تبلیغاتی، به میدان آمده‌اند. طبق قانون، نمایندگان کنگره حق دارند که توافق هسته‌یی را در ۶۰ روز دوره بازبینی تایید یا رد کنند. در این میان لابی آیپک به‌دنبال جلب حمایت دوسوم از اعضای کنگره امریکا برای رد این توافق است. گفته می‌شود، این گروه نزدیک به بنیامین نتانیاهو با انتشار بیانیه‌یی گفته با توجه به اینکه مفاد توافق، خواسته‌های این گروه از جمله برداشته شدن زیرساخت‌های هسته‌یی ایران را لحاظ نکرده، ناقص است و باید توسط نمایندگان مردم در کنگره رد شود. در صورتی که کنگره توافق ایران را طی طرحی رد کند و اوباما آن طرح را وتو کند، مخالفان توافق هسته‌یی برای شکستن وتوی اوباما نیازمند حمایت دو سوم از اعضای کنگره خواهند بود.

از طرف دیگر، گروه لابی «جی استریت»

(J Street) که گروهی با دیدگاه لیبرال است، با هزینه کردن چندین میلیون دلار کارزار تبلیغاتی در جهت کسب موافقت نمایندگان با توافق به دست آمده را آغاز کرده است. «جِرِمی بن آمی»، سخنگوی این گروه، با صدور بیانیه‌یی گفته دستیابی به این توافق جهان را امن‌تر خواهد کرد و اگر کنگره این توافق را رد کند اقدام بسیار غیرمسوولانه‌یی انجام داده است.


رای منفی کنگره، ویرانگر برای امریکا

به‌گفته سخنگوی کاخ سفید در صورتی که کنگره به توافق هسته‌یی با ایران رای منفی دهد، برای موقعیت امریکا در جهان ویرانگر است. جاش ارنست گفته است: «همان‌طور که رییس‌جمهور گفته این توافقی است که حمایت ۹۹درصد جهان را با خود دارد. به همین دلیل اگر کنگره به این توافق رای منفی بدهد امریکا را در ارتباط با چنین موضوع مهمی در دنیا منزوی خواهد کرد.»

به گزارش رویترز، او همچنین از نتایج رای منفی کنگره سخن گفت و توضیح داد پیامدهای رای منفی کنگره جبران‌ناپذیرخواهد بود و ایران را ضربه‌ناپذیر خواهد کرد. ارنست گفته است: «در صورت رای منفی کنگره، اقدامات ایران دیگر با هیچ تبعات منفی‌ای روبه‌رو نخواهد شد.» این مقام امریکایی گفته، دولت امریکا اطمینان دارد توافق هسته‌یی با ایران از حمایت قوی نمایندگان دموکرات برخوردار است. رییس‌جمهور امریکا در نطق هفتگی خود گفته از مخالفان این توافق نمی‌ترسد و از پرسش‌ها درباره آن استقبال می‌کند. با وجود مخالفت برخی جمهوری‌خواهان سرشناس با این توافق، چهره‌های شناخته‌شده‌یی نیز از آن حمایت کرده‌اند. جب بوش، نامزد احتمالی انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری امریکا، گفت: چنانچه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شود توافق با ایران را که اوباما امضا کرده، محترم خواهد شمرد.

به نوشته واشنگتن تایمز، جب بوش برادر جورج دبلیو بوش، رییس‌جمهوری پیشین امریکا، گفته هرکس دیگری نیز رییس‌جمهوری امریکا شود این توافق را محترم خواهد شمرد. بوش همچنین از نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره امریکا که خواستار منع توافق با ایران هستند، انتقاد کرد. وی در حضور طرفدارانش در ایالت نوادای امریکا گفته با ورود اوباما به مذاکره با ایران مخالف نبوده ولی اگر وی به جای اوباما بود موضع محکم‌تری در مذاکرات اتخاذ می‌کرد.


رای شورای امنیت و خشم مخالفان توافق

نشریه هیل، چاپ امریکا، درباره نشست شورای امنیت درباره توافق هسته‌یی ایران و رای احتمالی آن به لغو تحریم‌های گذشته، نوشته است، در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد به سرعت به سوی رای‌گیری درباره توافق هسته‌یی ایران در حرکت است... جمهوری‌خواهان مجلس سنا در جنگ کلامی با اوباما بر سر ایران هدف جدیدی پیدا کرده‌اند؛ سازمان ملل. آنها می‌گویند دولت می‌خواهد با اجازه دادن به این نهاد جهانی برای تصویب یک پیمان هسته‌یی که قانونگذاران امریکایی هنوز آن را تصویب نکرده‌اند، چه برسد به اینکه آن را مورد بازبینی قرار داده باشند، از کنگره جلو بزند. این نبرد جمهوری‌خواهان را، از محافظه‌کاران آتشین‌مزاج مانند نامزدهای ریاست‌جمهوری مانند سناتور تد کروز گرفته تا باب کورکر از رهبران جمهوری‌خواهان و رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا را متحد کرده است.» دولت اوباما اما استدلال می‌کند که در توافق هسته‌یی ایران هیچ چیزی نیست که مستلزم تایید کنگره پیش از اقدام جامعه بین‌المللی باشد.


اجماع دموکرات‌ها بر سر توافق هسته‌ای

دیلی تلگراف نیز با اشاره به صف‌بندی‌های سیاسی در واشنگتن نسبت به توافق ایران نوشته، با وجود انتقادها از توافق دولت اوباما با ایران، در سطح وسیعی اجماع بر این است که نهایتا تعداد کافی از دموکرات‌ها ترجیح خواهند داد از تنها دستاورد بزرگ رییس‌جمهورشان در زمینه سیاست خارجی دفاع و قضاوت نهایی را به زمان واگذار کنند. در این گزارش آمده است: «حتی کارشناسان مستقل مانند سوزان مالونی، کارشناس مسائل ایران در موسسه بروکینگز، نیز در مورد سرعت و دامنه لغو تحریم‌های ایران ابراز تعجب کرده‌اند... برخی معتقدند اوباما به این علت به این توافق تن داده که همواره در خفا خواستار آشتی با ایران بوده تا بتواند به مهار افراط‌گرایی و ایجاد توازن در خاورمیانه (غرب آسیا) بینجامد.»

دیلی‌تلگراف در پایان می‌نویسد: «اوباما در کنفرانس خبری چهارشنبه برای نخستین‌بار گفت که ایران باید بخشی از مذاکرات در زمینه حل‌وفصل جنگ داخلی سوریه باشد، دیدگاهی که احتمالا تاییدی بر سوءظن‌های تل‌آویو، سعودی‌ها و دولت‌های خلیج‌فارس درباره اقدامات نهایی اوست... اوباما با موافقت با این توافق «شرط‌بندی عظیمی» روی ایران کرده است- اکنون جهان باید منتظر نتیجه کار باشد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر