اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۱۹

بحران کابل بانک، صفحه‌ای تاریک در تاریخ افغانستان

رییس‌جمهوری افغانستان گفت بحران کابل بانک یک نقطه تاریک در تاریخ افغانستان است و این بحران به نظام بانکداری کشورمان آسیب زد. به گزارش ایرنا، اشرف غنی در آیین معارفه رییس کل بانک مرکزی تاکید کرده بدون یک نظام فعال و قابل اعتبار با شفافیت کامل، رشد اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود و بانکداری اساس و ستون اصلی پیشرفت کشورهاست.

وی گفته است: «به‌همین خاطر اعلام می‌دارم استقلال بانک مرکزی نه تنها مورد قبول که مورد تاکید ماست.» رییس‌جمهوری افغانستان گفته است، نظام بانکداری افغانستان در گذشته، بی‌نظیر بوده، اما پس از یک دوران وقفه، زمانی که دوباره بانکداری در این کشور شروع شد، مشکلات جدی به بار آورد.

کابل بانک که در سال2004 میلادی تاسیس شد، با بیش از 140شعبه در سراسر افغانستان، بزرگ‌ترین بانک خصوصی افغانستان است. در سال1389 در زمان رییس‌جمهوری حامد کرزای رییس‌جمهوری سابق افغانستان، برای نخستین‌بار رسانه‌های غربی از اختلاس و رسوایی مالی در این بانک، خبر دادند.

ترکمنستان: گازپروم پول گاز وارداتی را نمی‌دهد

ترکمنستان که این روزها به علت کاهش صادرات گاز خود به روسیه خیلی دلواپس آینده اقتصادی خود شده به‌دنبال بهانه است تا جنگ روانی با مسکو را عمیق‌تر کند. به گزارش رویترز، وزارت نفت و گاز ترکمنستان طی بیانیه‌یی در سایت رسمی خود نسبت به پرداخت نشدن پول محموله‌های گازی صادراتی این کشور به روسیه در طول امسال ابراز ناخرسندی کرد. ترکمنستان با پنج میلیون و ٥٠٠هزار نفر جمعیت چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را داراست، اما از کمبود شدید مسیرهای انتقال رنج می‌برد. انتظار می‌رود این اعتراض از سوی عشق‌آباد به جنگ لفظی با گازپروم دامن بزند. جنگ لفظی این دو در ماه‌های انتهایی پارسال آغاز شد، در آن زمان این شرکت روس اعلام کرد قصد دارد خرید گاز از ترکمنستان را به چهار میلیارد مترمکعب از مقدار ١١میلیارد مترمکعب در سال٢٠١٤ کاهش دهد. گازپروم علت این تصمیم را سودمند نبودن خرید گاز از ترکمنستان پس از پیشرفت‌های این شرکت در توسعه خطوط صادراتی خود

اعلام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر