آینده شرکت‌های بزرگ در اقتصاد ایران

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۱۸

گروه جهان در پی توافق تاریخی ایران و قدرت‌های جهانی، سرمایه‌گذاران در حال سبک و سنگین کردن موقعیت شرکت‌های بزرگ در آینده اقتصادی ایران در دوره پساتحریم هستند. بلومبرگ در مقاله‎یی بااشاره به این توافق تاریخی از شرکت‌ها و کمپانی‌هایی نام برده که احتمالا «برندگان» توافق هسته‌یی در ایران هستند؛ ازجمله پژو، ایرباس، دانون و نستله.

در این گزارش آمده، درحالی که غول‌های بزرگ نفت و گاز جهان ازجمله بی‌پی، رویال داچ شل و توتال در حال بررسی راه‌های دستیابی به منابع عظیم ایران هستند، دسترسی به بازار 80میلیونی ایران نیز، موقعیتی منحصر به فرد برای شرکت‌های تولیدی کالاهای مصرفی است، از موادغذایی گرفته تا کیف و کفش، اتومبیل و حتی سیگار. به نوشته بلومبرگ، برنده فوری این میدان شرکت‌هایی چون «کوکاکولا» و «پپسی» هستند که در حال حاضر در بازار ایران حضور دارند اما از ناحیه تحریم‌ها متضرر هم شده‌اند. رز دنتون، مشاور حقوقی شرکت بیکر و مک‌کنزی، در این باره می‌گوید: «احتمالا 6ماه طول خواهد کشید تا بازار ایران برای شرکت‌های خارجی قابل دسترس شود. ولی در شرایطی که شرکت‌های اروپایی با رشد ضعیفی در اروپا دست و پنجه نرم می‌کنند صبوری کردن برای رسیدن به بازار ایران بسیار دشوار است.»

جان دِن، رییس تحقیقات صندوق بازارهای در حال ظهور گروه آشمور، در این باره می‌گوید: «با 120میلیارد دلار درآمدهای نفتی بلوکه شده که قرار است به خزانه ایران و جیب مصرف‌کنندگان ایرانی بازگردد، کسب‌وکار شرایط بهتری خواهد داشت.» به گفته دن، باتوجه به نزدیکی جغرافیایی ایران به اروپا، تجارت کالاهای فله‌یی مانند موادغذایی به‌صرفه خواهد بود.» این کارشناس اقتصادی می‌گوید: «ایران یکی از واردکنندگان عمده پنیر فتا از اروپای شمالی است. با این توافق و افزایش همکاری‌های تجاری احتمالا تولیدات لبنی بیشتری به ایران صادر خواهد شد.»

بی‌پی، شل و توتال نیز در حوزه انرژی برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل کرده‌اند اما می‌خواهند نسبت به شرایط این بازگشت مطمئن باشند. به گزارش یورومونیتور، بازار لبنیات ایران در سال2010 میلادی 2.1میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود تا سال2020 میلادی به حدود 18میلیارد دلار برسد.

تجارت با ایران همچنین می‌تواند دامداران متضرر از تحریم‌های روسیه را نیز کمک کند. لیان ون‌دن بوس، تحلیلگر یورومونیتور، در این باره می‌گوید: «شرکت‌های بسیاری پیش‌تر تولیدات خود را برای پاسخگویی به تقاضای روسیه افزایش داده بودند که اکنون با متشنج روابط دو طرف در جست‌وجوی خریداران جدید هستند. اما این تنها تولیدکنندگان موادغذایی نیستند که مترصد ورود به بازارهای ایران هستند. خودروسازان به‌ویژه «پژو» و «رنو» حضور گسترده اما خاموشی در ایران دارند و انتظار می‌رود که این حضور دوباره احیا شود. ایران دومین بازار بزرگ پژو پیش از تحریم‌ها بوده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر