حمایت ضمنی کلینتون از مخالفان اوباما

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۴۹

گروه جهان

باراک اوباما، رییس‌جمهوری دموکرات آمریکا، و متحدان جمهوری‌خواه او، چند روز گذشته تلاش کردند تا لایحه توافق تجاری با کشورهای حاشیه اقیانوس آرام را نجات دهند، چراکه شرکای خارجی آمریکا هشدار داده‌اند درصورت شکست این لایحه و حمایت نکردن کنگره از این طرح اوباما، طرح تجارت آزاد با کشورهای حاشیه اقیانوس آرام هم به نقطه صفر باز خواهد گشت. این درحالی است که کنگره احتمالا سه‌شنبه (امروز) درباره این لایحه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گزارش فایننشال تایمز، تلاش باراک اوباما و جمهوری‌خواهان همسو با او در شرایطی بود که هیلاری کلینتون نیز به‌عنوان کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات2016 مجبور شد تا سکوت خود را در این‌ باره شکسته و وارد بحث شود، اقدامی که شاید تلاش‌های انتخاباتی او را به خطر بیندازد.

بنا بر این گزارش، جمهوری‌خواهان و جمع کوچکی از نمایندگان دموکرات به طرح اوباما برای افزایش سریع اختیارات او در مذاکرات تجاری رای دادند، اختیاراتی که رییس‌جمهوری آمریکا برای مشارکت با ژاپن و 10کشور دیگر به آن نیاز دارد. در این طرح آمریکا با ژاپن و 10کشور دیگر که نزدیک به 40درصد از اقتصاد جهان را دراختیار دارند قراردادهای تجارت آزاد را امضا خواهند کرد که می‌تواند بزرگ‌ترین پیمان تجارت آزاد جهان در یک نسل باشد.

با این حال، دموکرات‌ها در اقدامی تنبیهی علیه رییس‌جمهور خود، لایحه مربوط به این طرح را هم که باعث تمدید برنامه حمایت از کارگران متضرر آمریکایی از تجارت آزاد بین‌المللی می‌شد را رد کردند. از آنجا که این دو لایحه در یک بسته مطرح شده بود، اقدام دموکرات‎ها در حمایت نکردن از این لوایح، یکی از اولویت‌های اقتصادی دولت آمریکا را در برزخ قرار داده است (گرچه این اقدام دموکرات‌ها با استقبال گسترده اتحادیه‌های کارگری روبه‌رو شده است). بنا بر این گزارش، انتظار می‎رود کنگره سه‌شنبه (امروز) بار دیگر درباره برنامه مساعدتی در حوزه تجارت رای‌گیری کند. به‌همین دلیل اوباما و جمهوری‌خواهان در این چند روز تلاش کرده‌اند تا نظر مساعد دموکرات‌های مخالف را جلب کنند. تیم گروسر، وزیر تجارت نیوزیلند، با هشدار نسبت به شکست این دور از تلاش‌ها گفته است: «به اعتقاد من اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، فکر نمی‌کنم که مذاکرات تجارت آزاد با کشورهای حاشیه اقیانوس آرام (تی‌پی‌پی) تا دو سال آینده بار دیگر ازسر گرفته شود.» باراک اوباما در سخنرانی هفتگی رادیویی خود با درخواست از دموکرات‌ها برای حمایت از این طرح گفت که بیش از 100هزار نفر از منقضی شدن این برنامه آسیب خواهند دید. اوباما گفت: «من از کسانی که در کنگره علیه این طرح رای دادند می‌خواهم تا به‌خاطر این کارگران و خانواده‎های‌شان در رای خود تجدیدنظر کنند و برای کارگران آمریکایی به‌پا خیزند.»تام پرز، وزیر کار دولت اوباما، گفته پس از گفت‌وگوها و مذاکرات بسیاری که دولت در هفته گذشته انجام داده، اطمینان دارد که این طرح سرانجام به تصویب خواهد رسید.


آیا کلینتون در برابر اوباما قرار می‌گیرد

حمایت نکردن دموکرات‌ها همچنین فشار مضاعفی را بر هیلاری کلینتون وارد و او را مجبور کرد تا در این‌باره موضع‌گیری کند.

به گزارش فایننشال تایمز، کلینتون بارها از اتخاذ موضعی روشن درباره لایحه تجارت آزاد اوباما سر باز زده بود. این کار خشم اعضای مترقی حزب دموکرات را برانگیخته بود؛ کسانی که معتقد هستند طرح اوباما (تی‌پی‌پی) رقابت جهانی در کاهش مشاغل و دستمزدها را سرعت می‌بخشد. هیلاری کلینتون در نخستین سخنرانی انتخاباتی خود در روز شنبه وعده داد که اختلاف درآمدی را کاهش داده و اقتصاد کشور را به‌نفع خانواده‌های طبقه متوسط متعادل خواهد کرد. کلینتون روز یک‌شنبه هم بار دیگر در جناح چپ حزب دموکرات ظاهر شد چراکه نه تنها آشکارا و شفاف از طرح اوباما حمایت نکرد بلکه درباره مرزهای طرح تی‌پی‌پی صحبت کرد. هیلاری کلینتون همچنین در سخنرانی خود در جمع طرفدارانش در منطقه «دس موئینز» در ایالت آیووا بااشاره به اختلاف‌نظر میان اوباما و نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص توافق تجاری با کشورهای حاشیه اقیانوس آرام گفته است: «باید ما لیموی تلخ را به لیموناد تبدیل کنیم. رییس‌جمهور باید به سخنان متحدان خود در کنگره ازجمله نانسی پلوسی گوش کرده و با آنان همکاری کند، کسی که نسبت به تاثیرات توافقی ضعیف بر کارگران ما ابراز نگرانی کرده است و می‎خواهد مطمئن شود که ما بهترین و محکم‌ترین توافق ممکن را داشته‌ایم و اگر چنین توافقی را به‌دست نمی‌آوریم پس نباید توافقی در کار باشد.» هیلاری کلینتون گفت: «باراک اوباما باید از مخالفت کنگره درخصوص همکاری‌های تجاری واشنگتن با کشورهای حاشیه اقیانوس آرام با هدف دستیابی به بهترین توافق تجاری ممکن با 11کشور حاشیه این اقیانوس استفاده کند. مشکلاتی که در مسیر این توافق وجود دارد باید به‌عنوان یک فرصت مورد توجه قرار گیرند تا نگرانی‌های دموکرات‌ها مبنی بر تاثیرات این توافق بر بازار کار و وضع کارگران و حقوق آنها رفع شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر