جمعیت کودکان کار جهان به «170 میلیون» رسید

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۰۵۷

گروه جهان

سازمان بین‌المللی کار در گزارشی از اشتغال نزدیک به 170میلیون کودک و نوجوان و محرومیت آنها از آموزش به دلیل ورود به بازار کار خبر داد.

به گزارش رویترز، این سازمان در گزارش سالانه خود نوشت: «کودکان از کوره‌های آجرپزی هند تا مزارع پنبه ازبکستان و کشتزارهای شکر بولیوی با کمترین دستمزد یا در بعضی موارد حتی مجانی کار می‌کنند و این وضع احتمال تثبیت زندگی آنها را در آینده به دلیل فقدان آموزش کافی کاهش می‌دهد.»

کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند که این امر آنان را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربه دوران کودکی بی‎بهره کرده و سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می‌کند. پیش از این سازمان بین‌المللی کار (ILO) وابسته به سازمان ملل اعلام کرده بود که بیش از 90درصد کودکان با حقوق اولیه خود آشنا نیستند. آمار این سازمان نشان می‌دهد سالانه ۲۵۰میلیون کودک ۵ تا ۱۴ساله در جهان از حق کودکی خود محروم و نزدیک به نیمی از آنان وارد بازار کار می‌شوند. این آمار تنها شامل کودکان کار پیداست. عده‌یی هم به طور پنهان به کار گمارده می‌شوند که بالاترین آمار خشونت، سوءاستفاده جنسی و مالی را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس تازه‌ترین گزارش این سازمان، کودکانی که مدرسه را ترک می‌کنند یا اخراج و پیش از موعد وارد بازار کار می‌شوند در زندگی آتی خود با مشکلات بیشتری به دلیل فقدان آموزش و مهارت‌های بنیادی روبه‌رو هستند. با وجود کاهش یک سومی تعداد کودکان کار از سال 2000 به بعد هنوز 5 میلیون نفر در شرایطی مانند برده‌ها کار می‌کنند که یک چهارم از برده‌های امروزه را تشکیل می‌دهند. بسیاری از کودکان کار در شرایطی دشوار و محروم از مواد غذایی ضروری و فضایی کار می‌کنند که آنها را با فشارهای عصبی و ضربه‌های جسمی و روحی روبه‌رو می‌کند. بیش از نیمی از کل کودکان کار یعنی 85میلیون نفر با کار در شرایط خطرناک مانند ساخت و ساز و معادن، سلامتی خود را با خطر روبه‌رو می‌بینند. این گزارش در آستانه برگزاری روز جهانی مبارزه با کار کودک روز جمعه منتشر شده است. گرچه تعداد کودکان کار کاهش یافته ولی هنوز 11درصد از کودکانی که باید برای آموزش به مدرسه بروند مشغول به کار هستند. بیشترین تعداد کودکان کار در بین کشورهای آسیا اقیانوسیه وجود دارند. تعداد این کودکان از 113میلیون نفر در سال 2000 به کمتر از 78میلیون نفر رسیده است. کامبوج در زمینه کاهش تعداد کودکان کار پیشرفت نسبتا خوبی داشته و هم‌اکنون 12درصد کودکان این کشور مشغول به کار هستند. این رقم در سال 2000 بیش از 26درصد بوده است.

بر همین اساس در گزارش عنوان شده که افزایش کار نوجوانان که اکنون 75میلیون نفر را در سراسر جهان در بر می‌گیرد، می‌تواند کار کودکان را نیز افزایش دهد زیرا چشم‌انداز مشاغل نامناسب، والدین را از سرمایه‌گذاری در آموزش و تحصیل کودکانشان باز می‌دارد. این سازمان از سران کشورها می‌خواهد زمانی که در مورد اهداف توسعه جدید در ماه سپتامبر تصمیم می‌گیرند، سیاستی منسجم برای مبارزه با کار کودکان و فقدان شغل‌های مناسب برای نوجوانان درنظر بگیرند. شغل مناسب به معنای استخدام در مشاغلی است که امنیت شغلی، مزایای اجتماعی، فرصت‌های برابری، درآمد مناسب و فضایی مفید را برای مستخدم فراهم کند. پاتریک کوین از مشاوران سازمان بین‌المللی کار می‌گوید: «اقدامی جهانی برای دسترسی همه کودکان به آموزش در قالب بخشی از اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد به کاهش کلی کودکان کار منجر شده است.» براساس این گزارش، تعداد کودکان شاغل پنج تا 14ساله در سال 2012 از 186میلیون نفر در سال 2000 به 120میلیون نفر رسیده است. اما این کاهش در نوجوانان کمتر بوده است زیرا بسیاری از آنان باید در سنین اولیه مدرسه را ترک کرده و برای خانواده‌های فقیر خود به ویژه در مناطق روستایی درآمد کسب کنند. این گزارش همچنین عنوان می‌کند: «بین 20تا 30درصد از کودکان در کشورهای کم درآمد از سن 15سال به بعد مدرسه را ترک و وارد بازار می‌شوند هرچند این نسبت در بعضی کشورها حتی بیشتر است. اگر بخواهیم کار کودکان را به کلی ریشه‌کن کنیم باید به موضوع کار در نوجوانان و آموزش آنان نیز توجه کنیم.» کوین در این باره گفت: «فقدان آموزش کارآمد می‌تواند یکی از دلایل ترک مدرسه توسط کودکان باشد. برای نمونه هند یکی از کشورهای با میزان زیاد کودکان کار است که سازمان‌هایی مانند بانک جهانی به ضعف آموزش در مدارس این کشور اشاره کرده‌اند.»

یکی دیگر از نگرانی‌های مهم سازمان بین‌المللی کار 47میلیون و 500هزار نوجوان بین 15تا 17ساله هستند که در شرایط بسیار دشوار کار می‌کنند. هنوز تعداد کودکان کار زیاد است و صراحتا نشان می‌دهد که چشم‌انداز دست یافتن به شغلی مناسب برای جوانان در این گروه سنی وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر