یونان قسط ماه ژوئن را با تاخیر می‌پردازد

۱۳۹۴/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۷۴


یونان به صندوق بین‌المللی پول خبر داده است که پرداخت یک قسط ۳۰۰میلیون یورویی خود که قرار بود جمعه بپردازد را عقب می‌اندازد و کلیه چهار قسط ماه ژوئن را یکجا پرداخت خواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، دولت آتن تا روز ۳۰ ژوئن وقت دارد در مجموع 1.5میلیارد یورو بدهی‌هایش را بپردازد که مصادف با روزی است که طرح نجاتش با اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول منقضی می‌شود. نخست‌وزیر الکسیس سیپراس سعی دارد برای آزاد شدن کمک باقی مانده در طرح نجات مالی‌‌هایش آی‌ام‌اف و اتحادیه اروپا تا پیش از اتمام نقدینگی دولت با این نهادها به توافق برسد.

اما وام‌دهندگان به یونان می‌گویند که اختلاف‌ها بین دو طرف باقی است.‌گری رایس سخنگوی صندوق بین‌المللی پول گفت که براساس بدعتی که قدمت آن به دهه۱۹۷۰ می‌رسد، دولت‌ها می‌توانند خواستار جمع شدن چند قسط بدهی در یک‌ماه واحد شوند.

آخرین کشوری که بدهی‌هایش به‌ آی‌ام‌اف را جمع زد زامبیا بود که در اواسط دهه۱۹۸۰ چنین کرد. آقای سیپراس اوایل پنج‌شنبه پس از گفت‌وگوها در بروکسل گفت که توافق با وام‌دهندگان بین‌المللی یونان «در دیدرس است.»

با این حال جرون دیسلبلوم سرپرست هیات وزرای دارایی حوزه یورو که در مذاکرات شرکت داشت بعدا گفت که «شکاف‌ها هنوز بسیار بزرگ است.» گفت‌وگوها در سطح بالا قرار است روز جمعه از سرگرفته شود. سیپراس در این گفت‌وگوها بعضی عناصر در پیشنهاد طلبکاران را رد کرد. ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپایی هم در آن شرکت داشت. آقای دیسلبلوم گفت که گفت‌وگوها در کاهش اختلافات موثر بوده است اما مسایل کلیدی باقی است. دولت یونان که از کمبود نقدینگی رنج می‌برد از ماه فوریه برای آزاد شدن 7.2میلیارد دلار باقی مانده در طرح نجات مالی این نهادها در تلاش بوده است. اگر دو طرف به توافق نرسند، یونان ممکن است از پرداخت بدهی‌هایش بازماند و به‌طور بالقوه از حوزه یورو خارج شود. درهمین ارتباط پی‌یر مسکوویسی، مسوول اقتصادی اتحادیه اروپا می‌گوید در مذاکرات شب گذشته بر سر بحران بدهی‌های یونان، پیشرفت‌های جدی حاصل شده اما طرفین مذاکرات باید تلاش‌های بیشتری برای رسیدن به یک توافق بکنند. رییس صندوق بین‌المللی پول و رییس بانک مرکزی اروپا در برلین آلمان با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رییس‌‎جمهوری فرانسه و ژان کلو یونکر، رییس کمیسیون اروپا نشستی اضطراری برگزار کردند. هدف از این مذاکرات توافق بر سر پیشنهادی است که در نهایت باید به دولت یونان ارایه شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر