بیش از ظرفیت زمین، مصرف نکنید

۱۳۹۳/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۵

جهان سازمان‌های غیردولتی طرفدار محیط زیست می‌گویند انسان طی هشت ماهی که از سال ۲۰۱۴ می‌گذرد همه منابع طبیعی ضروری برای حیات خود طی یک سال را مصرف کرده است.

به گزارش دیلی میل، مصرف بیش از حد مواد اولیه کشاورزی، مواد و منابع موجود در دریاها، اقیانوس‌ها و جنگل‌ها پدیده‌یی را تشکیل می‌دهد که طرفداران محیط زیست آن را «بدهی اکولوژیک» نامیده‌اند.

کریستوف رتورییه، مدیر علمی صندوق جهانی طبیعت می‌گوید: « تا امروز بیشتر از چیزی که در اختیار داشتیم مصرف کرده‌ایم. دقیقا این داشته‌های ما منابع طبیعی هستند که توسط زمین به وجود آمده‌اند، یعنی آب، زمین‌های قابل کشت، جنگل‌ها ماهی‌ها و تمام چیزهایی که برای زندگی ما روی کره زمین ضروری است. از دیگر اموری که برای زندگی ما روی کره زمین ضروری است جذب و تبدیل زباله‌ها و ضایعات انسانی است مانند گاز کربنیک که تنها تا حدی می‌تواند توسط جنگل‌ها واقیانوس‌ها جذب شود. بنابراین از امروز به بعد ما نوعی بدهی اکولوژیک داریم و میزانی از ضایعات خارج از ظرفیت جذب آنها توسط طبیعت، روی هم انباشته می‌شوند».

براساس تحقیقات سازمان‌های غیردولتی طرفدار محیط زیست، ساکنان کره زمین بیش از 5/1برابر ظرفیت این سیاره به مصرف منابع طبیعی می‌پردازند. امارات متحده عربی از جمله بزرگ‌ترین کشورهای مصرف‌کننده منابع طبیعی نسبت به مساحتش است. میزان مصرف این کشور 12برابر ظرفیت خود است. در اروپا نیز ایتالیا و سوییس هر کدام تقریبا 5/4 برابر منابع و ظرفیت خود مصرف‌کننده هستند.

در سال ۱۹۶۱ انسان‌ها تنها از دو سوم ظرفیت کره زمین برای تولید مایحتاج سالانه خود استفاده می‌کردند اما شتاب‌گیری رشد اقتصادی در دنیا، افزایش جمعیت و پراکندگی آن کار را به جایی رساند که برای نخستین بار در سال ۱۹۸۷ انسان‌ها بیش از ظرفیت یک ساله خود به مصرف مواد اولیه طبیعی پرداختند. انتشار بیش از حد گازها، ضایعات و مواد مضر ظرفیت طبیعت را در دراز مدت برای جذب و دفع این مواد پایین می‌آورد و نتایجی از جمله تغییرات اقلیمی درپی خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر