طرح امریکا برای حمایت از سدهای عراق

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۴

جهان امریکا از برنامه‌ریزی برای آغاز یک رشته حملات هوایی منسجم از روز شنبه علیه مواضع شورشیان داعش برای حمایت از سدهای مهم رود فرات و مقابله با احتمال وقوع سیلاب خبر داد. به گزارش نیویورک تایمز، این جنگنده‌ها ماموریت خواهند داشت تا علیه جنگنده‌های گروه‌های سنی تندرو وارد عمل شده و مواضع آنها را بمباران کنند. در چارچوب این طرح جنگنده‌های امریکایی شنبه با تمرکز روی سد حدیثه مناطقی در غرب عراق را بمباران کردند. سد حدیثه بر رود فرات در استان انبار در غرب عراق ساخته شده و در حدود ۱۸۰ کیلومتری شمال‌غربی بغداد قرار دارد. مقامات امریکایی گفته‌اند حملات هوایی آن کشور برای حمایت از نیروهای عراقی انجام شد که از این سد در قبال حملات افراطیان مسلح سنی مذهب وابسته به امارت اسلامی حفاظت می‌کنند.

شورشیان که کنترل چندین سد عراق را در هدف داشتند، پیش‌تر موفق شده‌اند که کنترل سدهای موصل و فلوجه را به دست گیرند اما سد حدیثه تاکنون در کنترل نیروهای دولتی عراق و عشایر سنی حامی دولت در منطقه باقی مانده است. باراک اوباما رییس‌جمهور امریکا اعلام کرده در چارچوب طرحی زمان‌بندی شده و با همکاری متحدان و کشورهای همسایه باید با شورشیان داعش در سوریه و عراق مقابله کرد و از ادامه فعالیت‌های آنها جلوگیری کرد.

پیش‌تر گزارش شده بود که پیشمرگه‌های کردستان عراق توانسته‌اند با کمک حملات هوایی امریکا، کنترل ارتفاعات مشرف به شرق موصل را از کنترل شورشیان خارج کنند. هر گروهی که این ارتفاعات را در دست بگیرد، می‌تواند دامنه آن را هم به سهولت تحت کنترل داشته باشد. گزارش شده که در جریان درگیری‌ها برای در اختیار گرفتن کنترل این منطقه بیش از ۳۰نفر از شورشیان داعش کشته شده‌اند. با این حال، گروه موسوم به امارت اسلامی همچنان کنترل شهر موصل را در دست دارد. پیشمرگه‌های کرد عراق یک هفته پیش نیز توانستند با حمایت حملات هوایی امریکا کنترل تاسیسات نفتی در نزدیکی موصل را هم از دست گروه دولت اسلامی خارج کنند. با این حال، برنامه‌یی برای آزاد‌سازی شهر موصل هنوز وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر