سبقت طرفداران استقلال اسکاتلند از مخالفان

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۳

جهان 10روز مانده به ‌همه‌پرسی سرنوشت ساز استقلال اسکاتلند از بریتانیا، برای نخستین‌بار یک نظرسنجی حکایت از پیشی گرفتن پاسخ «آری» به‌استقلال در مقابل «خیر» دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این نظرسنجی که برای روزنامه انگلیسی «ساندی تایمز» و «یو گُو» انجام گرفته ۵۱درصد پرسش شوندگان گفته‌اند که به استقلال اسکاتلند از بریتانیا رای مثبت خواهند داد. 49درصد شهروندان ساکن اسکاتلند به‌جدایی ازسرزمین مادری رای منفی خواهند داد.

نتیجه به‌دست آمده پس از آن است که الکس‌سالموند، رهبر جدایی طلبان اسکاتلند توانست در دور دوم مناظره تلویزیونی نظر بسیاری از مخاطبان را به‌خواسته خود و همفکرانش جلب کند. با این همه مدافعان اتحاد مناطق تشکیل‌دهنده بریتانیا بر این نظر پا می‌فشارند که یکپارچگی، این کشور را در عرصه بین‌المللی قوی‌تر می‌کند. از سویی دیگر جدایی‌طلبان بر این باورند که در صورت استقلال، اسکاتلند در زمره یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان خواهد بود. حزب ملی‌گرای «نشنال پارتی» از هنگام به‌قدرت رسیدن در اسکاتلند اعلام کرده بود که استقلال این منطقه از بریتانیا را به همه‌پرسی خواهد گذاشت. دولت لندن با انجام رفراندم برای جدایی اسکاتلند مخالف است، ولی قوانین بریتانیا این امکان را به‌هرمنطقه اعطا کرده است که درمورد سرنوشت خود تصمیم‌گیری کنند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، هفته پیش در سخنانی ضمن ابراز نگرانی از احتمال جدایی اسکاتلند، گفته بود مطمئن است که آنهایی که تاکنون تصمیم نگرفته‌اند به‌عدم جدایی رای خواهند داد.

لازم به‌یادآوری است که به‌صورت نظری، قدرت اصلی قانونگذاری همچنان در ید قدرت «ملکه حاضر در پارلمان» است ولی ملکه سالی یک‌بار برای افتتاح به‌پارلمان می‌رود و قانون را ملکه معمولا طبق توصیه نخست وزیر وقت عمل کرده و با قانونی شدن موارد موافقت می‌کند. قرار است که هجدهم ماه جاری میلادی بر سر استقلال اسکاتلند همه‌پرسی برپا شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر