سونامی فساد نفتی؛ دردسر جدید انتخاباتی روسف

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۱

یک مدیر سابق شرکت پتروبراس، شرکت نفت دولتی برزیل بیش از ٤٠ سیاستمدار آن کشور را به فساد مالی متهم کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، پائولو رابرتو کوستا که هم‌اکنون درزندان به سر می‌برد از یک وزیر دولت برزیل و چندین استاندار و نماینده کنگره که در رشوه‌گیری دست داشته‌اند، نام برده است. تمامی این افراد از احزاب حامی دیلما روسف، رییس‌جمهور برزیل بوده‌اند. روسف درانتخابات ریاست‌جمهوری آینده برزیل که کمتر از یک ماه دیگر برگزار می‌شود، مجددا نامزد حزب کارگر است.

نشریه وجا (Veja) گزارش داده ازجمله افرادی که در فهرست سیاستمداران رشوه‎گیر دیده می‌شوند سرجیو کابرال فرماندار شهر ریو، ادینسو لوبائو وزیر انرژی و رنان کالیروس رییس سنای برزیل هستند.

پائولو رابرتو کوستا گفته درسال‌های ٢٠٠٤ تا ٢٠١٢ میلادی که او در شرکت پتروبراس کار می‌کرده، سیاستمدارانی که از آنها نام برده سه درصد از ارزش قراردادهای امضا شده توسط پتروبراس را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کردند. او گفته از این پول برای خریدن آرا به نفع کاندیداهای طرفدار دولت استفاده می‌شده است. پائولو کوستا که از سال گذشته در بازداشت بوده پیش از افشای این اسامی سیاستمداران درگیر ارتشا، برای تخفیف مجازات با دادستانی وارد چانه‌زنی و توافق شد.


سیاست‌های انتخاباتی نفتی روسف

افشاگری درباره فساد درشرکت نفتی پتروبراس در شرایطی منتشر شده که رویترز دو روز پیش گزارش داده بود دولت روسف سیاست‌های نفتی را در راس کمپین انتخاباتی خود قرارداده است. بنابراین گزارش، روسف با تبلیغات گسترده روی سیاست‌های نفتی دولت چپگرای خود تلاش دارد تا رای‌دهندگان را متقاعد کند که در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند با درآمد حاصل از منابع عظیم نفتی این کشور و بالا بردن سطح زندگی مردم، برزیل را در صف کشورهای توسعه‎یافته قراردهد. اما کارشناسان معتقدند که شرکت پتروبراس درچند سال گذشته با افزایش شدید هزینه‌ها و کاهش درآمد مواجه بوده و افشاگری اخیر می‌تواند بر طرح‌های روسف برای تمدید دوره ریاست‌جمهوری خود ضربه دیگری وارد کند.

دولت جدید، تیم جدید

روزنامه تایمز اوعمان در این‌باره می‎نویسد: افشاگری جدید می‌تواند دردسری بزرگ برای روسف باشد که با توجه به تظاهرات سال گذشته و نارضایتی برزیلی‌ها از هزینه‌های جام جهانی نیاز دارد تا وجهه خود را نزد افکارعمومی بهبود ببخشد.

این درحالی است که حزب روسف پیش‌تر نیز به پرداخت هزاران دلار به نمایندگان با هدف حمایت از طرح‌های خاص در دولت ایناسیو لولاداسیلوا، رییس‎جمهور پیشین متهم شده بود.

رویترز نیز با اشاره به رقابت نزدیک روسف و مارینا سیلوا پیش‌تر به نقل از رییس‌جمهوری برزیل نوشته بود که وی تاکید کرده در صورت پیروزی در انتخابات تیم جدید و دولت جدیدی را روی کار خواهد آورد.

دیلما روسف بدون نام بردن از هیچ گزینه احتمالی برای تغییر کابینه خود تنها تاکید کرده که در دومین دور ریاست‌جمهوری خود افرادی جدید را وارد کابینه خواهد کرد اما تا زمان پیروزی در انتخابات از هیچ یک از وزرای احتمالی آینده نامی نخواهد برد. وی در شرایطی از احتمال پیروزی خود درانتخابات و شعار «دولت جدید، تیم جدید» سخن می‌گوید که نظرسنجی‌های اخیر در این کشور حاکی از آن است که وی در انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم اکتبر میدان را به مارینا سیلوا واگذار خواهد کرد. براساس این گزارش نظرسنجی موسسه سنسوس حاکی از آن است که دیلما روسف در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری موفق به کسب 29.8 درصد آرا خواهد شد و مارینا سیلوا نیز خواهد توانست 29.5 درصد آرا را به دست آورد. بنابر این گزارش در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم سیلوا خواهد توانست بیش از 47.5درصد آرا را به خود اختصاص دهد و روسف تنها 32.8درصد آرا را خواهد داشت. دو نظرسنجی تازه نیز که در روزهای گذشته منتشر شده، حاکی از افزایش دراماتیک حمایت عمومی از سیلواست.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد آئسیو نوس، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، نیز کمتر از 15.2 درصد آرا را دراختیار خواهد داشت. طرح این گمانه‌زنی که سیلوا در انتخابات ریاست‌جمهوری روسف را شکست خواهد داد در هفته‌های اخیر موجب افزایش شاخص سهام در بورس برزیل شده است.

سرمایه‌گذاران امیدوارند با پیروزی سیلوا در انتخابات، سیاست‌های مداخله‌جویانه روسف درعرصه اقتصاد پایان یابد. سیاست‌های اقتصادی روسف موجب کاهش اعتماد تجاری و کسب وکار در برزیل شده و تاثیر منفی زیادی بر وضعیت اقتصادی داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر